Je tomu už dvanáct let od doby, kdy poprvé vyšla v českém překladu Sabriel – první díl trilogie Staré království od světoznámého spisovatele Gartha Nixe. Nyní přichází Clariel, prequel, který se má stát hrdým úvodem pro celý příběh. Jak se to autorovi po těch všech letech podařilo zvládnout?

„Volí si stezka chodce, nebo chodec stezku?“

clarielClariel je mladá dívka, která vyrůstala v lese. Je dědičkou krále a v žilách jí koluje krev Abhorsenů. Po celý svůj život tajně chodila na výpravy s Hraničáři a jejím snem je stát se jednou z nich. Jenomže osud tomu tak chtěl, že se s rodiči musí přestěhovat do Belisaere, města, kde má matka – významná zlatnice – mnohem větší uplatnění. Všude jsou politické a mocenské intriky a Clariel se zde cítí až moc svázaná. Vše se navíc začíná zamotávat. Poslechne naše hrdinka přání rodičů nebo si zvolí vlastní stezku?

Garth Nix se opět pustil do svého Starého království. Světa velmi dobře promyšleného, plného skvělých reálií a s výbornou výpravou. Avšak bohužel mi první polovina kniha nepřišla příliš záživná. Ve větší části se zde totiž řešily rodinné vztahy či tužby Clariel místo toho, aby se Nix věnoval něčemu, co by nám přiblížilo ještě více historii celého světa a jak to v něm vlastně funguje. A to mi přijde jako veliká škoda. Chápu, že nejde udělat snadno z knížky čtivou encyklopedii, ale trochu více poznámek by mi osobně vůbec nevadilo – dodalo by to příběhu větší hloubku. Každopádně si myslím, že běžný čtenář bude plně spokojen, protože na tento příběh nečekal tak dlouho jako my, mnohaletí fanoušci univerza.

Avšak v druhé půlce knihy se autorovi podařilo u mě opět vzbudit touhu číst dále. Po šokující události začal příběh nabírat úplně jiný rozměr a Clariel se musela potýkat s nejednou překážkou. Přišla spousta akce a čtenář se skutečně nenudí. To už je Nix, jak si jej pamatuji!

„Nevyslyšená vášeň často zbloudí…“

Ve většině knih je hlavní postava tou kladnou, se kterou se dokážete ztotožnit. Avšak Clariel mi nebyla už od počátku příliš sympatická. Nese v sobě snad všechny špatné vlastnosti dospívajících a je neskutečně tvrdohlavá. Chce dělat jen to, co si vysnila – být Hraničářkou a přes to vlak nejede. Navíc v ní dme sopka zběsilce, která jen čeká na vybuchnutí. Plánuje útěk, na který však nemá peníze, a tak se svolí k pomoci při lovu volnomagické bytosti, jež se potuluje městem a je třeba ji chytit. Jenomže Clariel zjišťuje, že k tomuto stvoření necítí negativní emoce… co to pro ni znamená?

Postupem času začne čtenář chápat postavení Clariel – rodiče zahledění do práce matky a ona dítě vychovávané spíše přírodou než rodiči. Co jiného ve výsledku můžeme čekat než tvrdohlavého samotáře, který netouží po společnosti? Avšak je zajímavé pozorovat, jak se smýšlení naší hrdinky v průběhu knihy mění. A ještě zajímavější je i rozuzlení toho, proč je zrovna ona v prequelu. Právě zde se opět potvrzuje, že autor umí pracovat se svými protagonisty a má je velmi dobře promyšlené, což se vždy cení. Věřím, že vám závěrečné zjištění vezme dech!

Ačkoliv knížka nesplnila zcela má očekávání, nedá se jí upřít skvělá čtivost, která je pro Nixe typická. Údajně se můžeme těšit ještě na další příběhu z univerza, proto věřím, že se dočkáme brzy i českého překladu opět v režii Nakladatelství Triton.

Vydal: Triton; 2016
Autor: Garth Nix
Překlad: Milan Žáček