Yoi tsuitachi, pane starosto, všichni obyvatelé Machi Koro se již nemohou dočkat dokončení všech těch úžasných staveb, které jste ve volbách slíbil. Máme tedy začít s budováním televizní věže a nezdržovat se prací na polích, kterou se naše vesnice živila po tisíce let? – Ehm, ano, televizní věž a pak se pusťte do… zábavního parku. – Jak převratné, pane starosto.

Machi Koro
Autor Masao Suganuma
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 119. (rodinné hry), 548. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, házení kostkami

Japonec Masao Suganuma se pod světla reflektorů dostal právě díky vydání japonské verze hry v roce 2012. Od té doby se vzhledem ke světové popularitě Machi Koro věnuje především tvorbě dalších rozšíření, ze kterých jmenujme Machi Koro: Milionářská řada nebo Machi Koro: Přístav. Obě rozšíření byla pro vydání v České republice spojena do Machi Koro: Velkoměsto a stejně jako za základní hru za ně vděčíme vydavatelství MindOK.

Machi Koro je třicetiminutová rodinná budovatelská hra pro 2–4 hráče. Z pozice starosty města se staráte o jeho rozkvět, což prakticky znamená postavit pěknou spoustu nových budov, vydělat hromadu peněz a především jako první dokončit čtyři velké městské dominanty, čímž vyhrajete hru. Herní systém v Machi Koro navíc kombinuje prvky známé z legendárních her jako Osadníci z Katanu či Dominion. A za pozornost stojí, že to dělá opravdu dobře.

Machi Koro IIMachi Koro
je tahová hra, ve které podobně jako ve zmíněných Osadnících z Katanu hráči nejdříve hází kostkou (někdy kostkami), aby následně čerpali peníze či efekty plynoucí z postavených budov a nakonec si za vydělané mince zakoupili nové stavby. Nakupovat/stavět můžete karty z hromádek ze společné zásoby (prvek z Dominionu) anebo čtyři karty dominant, které vlastní každý hráč zvlášť.

Hráč dostane do začátku jen dvě základní karty staveb – pšeničné pole a pekárnu. Pšeničné pole přinese vlastníkovi jednu minci ze společné zásoby vždy, když komukoli (i soupeřům) padne při hodu kostkami jedna. Pekárna se naopak uvede v činnost pouze v tahu hráče, který ji vlastní, a pouze když padne dva a tři. Jak je vidět, každá budova má přiřazené číslo, kterým se aktivuje její efekt. Vzhledem k tomu, že základní hra nabízí 15 druhů budov, hráči mohou využít poměrně slušného spektra efektů. Zároveň se budovy dělí na čtyři druhy: modré (např. pšeničné pole), které fungují i v tazích soupeřů, zelené (např. pekárna) fungující pouze v tahu daného hráče, červené, které poškozují protihráče během jeho tahu, a nakonec fialové se silnými efekty poškozujícími protihráče, které se aktivují při tahu daného hráče.

Machi Koro IA nesmíme zapomenout na architektonické dominanty, které hráči výrazně pomohou k hromadění dalších financí. Možná to zní složitě, ale opak je pravdou. Za pár minut se vám herní mechanizmus a druhy karet dostanou do krve. Hra nabízí množství strategií a je jen na vás, pomocí které se vydáte k cíli – postavení všech čtyř karet městských dominant.

Základní hra působí se svými 108 kartami staveb, 72 mincemi peněz a dvěma kostkami jako skutečně minimalistická hra, která se vejde do malé krabičky. O to více dokáže překvapit svou hratelností a zábavností. Jednoduchý herní mechanizmus: hod kostkou > postavení budovy > další kolo dělá z Machi Koro ideální volbu pro rodiny s dětmi a nenáročné hráče. Pokud patří Osadníci z Katanu k vašim oblíbeným hrám, rozhodně zvažte tuto zajímavou alternativu, u které trvá partie pouhou půlhodinku. Kostky, bez kterých nedáte v Machi Koro ani ránu, zároveň stojí za vysokým podílem náhody.

1aCo se týče zpracování karet, drží se specifické grafiky viditelné na krabičce a herní informace podávají přehledně a srozumitelně. Po několika odehraných partiích se mi zdá, že některé karty jsou o něco výhodnější než jiné. Tento pocit jsem měl u modrých karet, které působí nejen při vlastním tahu, ale také u tahů soupeřů. Ale opět – hra je mimořádně závislá na hodech kostkami, takže to mohla být pouhá náhoda. Zároveň je třeba dodat, že například zelené karty sice působí pouze ve vlastním tahu, ale zato je vyšší pravděpodobnost, že padnou, což by mělo kompenzovat efekt modrých karet. I přes výše zmíněné se většinou daří všem hráčům postupovat hrou v podobném tempu, což naopak značí herní vyváženost. Co naplat, kostky jsou tu alfou a omegou. Ono také Machi Koro znamená v češtině něco jako Město kostek. Pokud vám štěstí přeje, respektive vám nevadí prvek náhody, je Machi Koro hrou pro vás.

Třicetiminutová rodinná hra na styl Osadníků z Katanu s  jednoduchým herním mechanizmem.