Quentin našel to, po čem vždy toužil. Objevil magii a Filorii – kouzelný svět z dětských knih. Očekávané štěstí ale nepřišlo. Člověk by řekl, že bude Quentin konečně šťastný. Ostatně by si to zasloužil. Po prvním trochu depresivním díle však přichází druhý, ještě depresivnější a temnější…

Quentin, hlavní hrdina, král čaroděj a jeden ze čtyř vládců Filorie zkrátka neumí být šťastný. Alespoň mně tak připadá. Na první pohled má vše, co kdy chtěl, ale po určité době mu začne něco chybět. Quentin potřebuje opět zažít dobrodružství, touží po něčem novém, po Filorii, jakou si pamatuje z dětství. A tak se náš hrdina rozhodne pro lov kouzelného Vidoucího zajíce, aby zahnal nudu z jednotvárného života krále, který má všechno.

Zpočátku docela nevinný hon na zajíce skončí smrtí jednoho z Quentinových společníků. Nevysvětlitelná smrt všechny zneklidnila, zvláště jelikož ji zajíc doprovodil slovy: „Smrt a zánik! Zklamání a zoufalství!“

Ovšem vládci na nic nepřišli, a tak Eliot navrhne výpravu na Vnější ostrov – nezmapovanou část Filorie. Záminkou pro plavbu jim jsou nezaplacené daně, nicméně v průběhu svého pobytu získávají mnohem více. Dozvídají se o existenci magického zlatého klíče, který otáčí světem. Eliot se později od Jedinečných zvířat dozvídá, že je Filorie v ohrožení. Jediný způsob, jak ji zachránit, spočívá v nalezení sedmi zlatých klíčů.

Lev Grossman je americký publicista a spisovatel, žijící v Brooklynu, stejně tak, jako hlavní postava jeho knihy. Jako novinář v současné době působí v týdeníku Time. Je autorem již dvou románů (Warp a Codex), nejvíce jej však proslavila až trilogie Mágové.

Král čaroděj, druhý díl trilogie Mágové, je plný napětí a nebezpečí. Filorie opravdu není jen pohádkovou zemí. Celá kniha tak získává nádech příběhu na pomezí dětské pohádky a dospělého fantasy. Sám Quentin se pohybuje ještě na hranici dospělosti a myslím, že zrovna pro takové čtenáře jsou Mágové ideální četba. Samozřejmě můžu také doporučit starším, kteří hledají něco ke čtení na dlouhé večery nebo třeba cesty vlakem.

Na rozdíl od prvního dílu je Král čaroděj složen ze dvou dějových linií. První se věnuje Quentinovi a jeho výpravám. Druhá vypráví Juliin příběh. Julie byla Quntinova dobrá kamarádka a utajená středoškolská láska. Po jeho nástupu do Brakebills ale musel zpřetrhat veškeré vztahy, včetně toho s Julií. Quentin už ji vídal jen při krátkých návštěvách svého domova a to mu připadala pořád víc a víc odtažitá.

Ve druhém díle Mágů se v Juliině dějové linii dozvídáme, co se s ní dělo od Quentinova odchodu na školu magie až po Juliin nástup na Filorijský trůn. Právě návrat Julie na scénu jsem velmi uvítala. Quentin se k ní v myšlenkách často vracel a já byla také dost zvědavá, kam se poděla.

Jsem zvědavá na závěr trilogie, který zrovna dnes vychází. Bude zase tak temný a depresivní jako předchozí díly? Jakým úkolem bude Quentin pověřen tentokrát? Bude se Grossman věnovat Julii nebo třeba jinému z Quentinových přátel? Na žádnou z těchto otázek neznám odpověď, ale jedno vím jistě – bude o co stát!

Vydal: XYZ; 2015
Autor: Lev Grossman
Překlad: Jana Rečková