Znáte o něm řadu legend. Mutant. Zabiják. Netvor, který bojuje proti netvorům. Zaklínač. Geralt z Rivie už má dost toho, jak jeho zemi ničí marné války, nepokoje a krvežíznivé bestie. Je třeba vzít věci do svých rukou, získat vliv, moc a dát vše do pořádku. Jenže staří přátelé mají stejné plány. Závod o největšího hrdinu kontinentu může začít…

Zaklínač: dobrodružná hra
Autor Ignacy Trzewiczek
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 120 minut
Vhodné od 16 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2014
Pořadí na BoardGameGeeku 343. (tematické hry), 1 764. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, házení kostkami, různé schopnosti postav

Ignacy Trzewiczek patří mezi ty zkušenější designéry her. Mezi jeho nejlepší kousky patří Imperial Settlers, Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island či 51st State. Fanoušky slovanské fantasy ale jistě velmi potěšilo, když se na trh dostala formou hry kultovní postava polské tvorby, Zaklínač od Andrzeje Sapkowského.

V této hře se chopíte role některé z postav zaklínačova světa (viz box), přičemž usilujete o největší vliv v podobě vítězných bodů. Ty získáváte za plnění úkolů či zabíjení větších příšer. Hráč, který jako první splní tři hlavní úkoly, ukončí hru, a pak vyhraje ten, kdo má nejvíc vítězných bodů. Každý úkol má na sobě ale i vedlejší úkoly (zabij monstrum, zaplať tři modré stopy, cestuj do Mahakamu…), a navíc jeden pomocný úkol, ke kterému potřebuje asistenci kamaráda.

Zaklinac IIZadání zní celkem suše, ale až se před vámi rozvine vpravdě gigantická mapa kontinentu se všemi známými lokacemi od Kaer Morhen po Wyzimu, protočí se vám panenky. A samotná hra začíná. Každý hrdina má ve svém kole k dispozici celkem dvě akce. Může je použít pro pohyb na mapě, pátrání po stopách (které zde symbolizují váš postup v rámci úkolů), vylepšování vlastních schopností, odpočinek atd. Po té, co odehrajete vaše akce, ještě čelíte potížím. Ty jsou dvou druhů – jednak otravná monstra, která vás sice nemůžou zabít, ale život vám spolehlivě zkomplikují, a potom nešťastné náhody, které nezřídka postihnou nejen vás, ale i vaše „kamarády“. Knižní i herní zaklínač nabídl pořádnou porci cynismu a totéž očekávejte i zde: „Srazil tě kočár. Ty se uzdravíš, ale kočár už nikdo neopraví…“

Zaklinac IVSamotné pátraní po stopách má pak podobu lízání karet, které jsou barevně rozdělené podle toho, jakou stopu chcete získat. Nikdy nevíte, co si líznete, zda Geralt zakopne o schované bohatství nebo dostanete s Marigoldem výprask za obtěžování paniček významných aristokratů. I zde jsou karty doplněné o výtečné flavour texty, jež vás seznámí s nemilosrdnou realitou zaklínačova světa.

Nemít vaše dovednosti, nejspíš byste moc dlouho nepřežili, ale naštěstí má každá postava k dispozici unikátní balíček karet schopností, které si můžete za akce brát. Každý hrdina přitom umí něco jiného, Geralt je zběhlý v míchání lektvarů, Marigold má mocné kamarády a také poetické nadání, které mu nezřídka kdy nahraje body, Triss Ranuncul ovládá kouzla a trpaslík Yarpen cestuje s celou karavanou naloženou parťáky a vybavením. Musím ale říct, že vybalancovanost postav je trošku slabší a nebudete se nejspíš moct zbavit dojmu, že Geralt je oproti třeba Marigoldovi o dost větší frajer. Nicméně dobrý výběr postavy vám ještě hru nezajistí, tak snadné to není.

Zaklinac IIIZajímavý je soubojový systém. Házíte třemi kostkami, ke kterým přidáte ještě unikátní kostku hrdiny. Každé monstrum pak říká, kolik musíte hodit ikon mečů a štítů či magického oka, abyste je porazili – a co se stane, když to nezvládnete. Takový lapka, když jej neporazíte, tak vás okrade, ale jakmile mu dáte ochutnat čepele, sám se rád podělí o svůj majetek… post mortem, samozřejmě…

Největší devizou Zaklínače je ale jeho epičnost. Budete mít zkrátka dojem, jako kdybyste se octli ve fantasy světě, jako kdybyste hráli dobré mmorpg. Ideální varianta pro hráče, kteří nemají chuť zdlouhavě přemýšlet nad každým tahem a preferují pořádný fantasy background. Ostatně, Zaklínač je čistý ameritrash, eurohráč by z něj asi tak nadšený nebyl.

Hrdinové hry

Geralt z Rivie – Zmutovaný zabiják nestvůr dokáže potlačit svoji studenou podstatu a soucítit s chudými a utlačovanými. Přesto zůstává především nemilosrdným lovcem a šermířem, kterému se nikdo nevyrovná. Geralt umí také míchat lektvary, diplomacie a magie ale nepatří mezi jeho silné stránky.

Triss Ranuncul – rudovlasá čarodějka dokáže ohromit nejen svou nadpozemskou krásou, ale také nevídaně mocnou magií, jež má potenciál měnit svět. Díky svým zaklínadlům se Triss dokáže vyhýbat potížím a v boji se promění v avatara pomsty. Je členkou Lóže čarodějek a zkušenou léčitelkou.

Marigold – potulný básník a hudebník s talentem dostávat svým medovým hlasem ženy do postele a muže do hrobu, to je bard Marigold. V boji se musí spoléhat na pomoc svých přátel, ale je schopný svézt se na úspěších jiných a prodat jejich hrdinské činy, jako by je vykonal sám. Ani magie mu není úplně cizí. Největší Marigoldovou slabinou tak zůstává vášeň pro něžné pohlaví.

Yarpen Zigrin – vzteklý trpaslík s nevymáchanou hubou nemá strach ani z čerta, natož z monster. Je to zabiják draků a jako takový se nemusí bát žádné rvačky, navíc s ním jdou jeho čtyři společníci, kteří mu pomůžou z každých nesnází. Yarpen je nejuniverzálnější postava hry, vždy ochotný čelit každému druhu problémů.

I přes jistou nevyváženost a velký podíl náhody je hra lákavým kouskem, hlavně pokud patříte mezi fanoušky knižní či herní série. Jednoduchost a přímočarost může nalákat méně zkušené hráče, krásná grafika pak mladší ročníky. Let the wild hunt begins!

Epická hra ze světa Zaklínače nabízí i přes několik mušek dobrou zábavu nejen pro fanoušky série.