poslednipolicajtKdyž se blíží konec světa a všichni budou za půl roku mrtví, koho zajímá sebevražda podivínského úředníčka? Nikoho. Až na Henryho Palace. Od začátku se mu na tom chlapovi něco nezdálo. Jenže zatímco se kolegové smějí a studené tělo člověka, který neměl žádné kamarády, pomalu chladne v márnici, Palace chytí stopu a je jasné, že tady půjde o něco velkého. Ale když rozhrábnete hromadu hnoje, nemusí to právě vonět a navíc se často zašpiníte…

Ben H. Winters, spisovatel, dramaturg a pedagog z Marylandu, se už proslavil několika knihami, jmenujme například bestseller Sense and Sensibility and Sea Monsters či novela The Secret Life of Ms. Finkleman. V současnosti přichází na trh první díl nové série Poslední policajt.

I když jste na stránkách Mfantasy.cz, počítejte s tím, že v této knize moc fantastiky nenajdete. Až na asteroid chystající se napálit bez okolků naši planetu – což koneckonců není nikdy vyloučené – se celý příběh odehrává v běžných reáliích současného světa. Autor nicméně dobře spekuluje nad tím, co by lidstvo dělalo, kdyby vědělo, že éra jeho vládnutí potravnímu řetězci je definitivně u konce. Právě tyto pasáže plné anarchistů, feťáků, zbabělců, paranoiků, konspirativců, rváčů a lidí, kterým je to zkrátka tak nějak fuk, jsou na celé knize to nejlepší.

Zbytek – no, ne že by pokulhával, ale nedá se ani říct, že by sprintoval. Poslední policajt je v podstatě čistá detektivka, a navíc vcelku průměrná. Hlavní hrdina – mimochodem, je to po opravdu dlouhé době zase jednou postava, která je archetypálně a nevyléčitelně hodná, takže sarkastické hlášky a doutníkový dým noiru nečekejte – objevuje ve zdánlivě nepodstatném případu mezery a přes nezájem kolegů je odhodlaný dotáhnout vyšetřování až do konce. Jenže brzy přijdou komplikace, Palacův život začíná být v ohrožení a je jasné, že si ukousl větší sousto, než čekal. A okolní svět, zabraný do svého umírání, mu nehodlá pomoci, ani co by se za nehet vešlo.

Kromě v dnešní době až trošku nudné hlavní postavy se můžete těšit na klasickou, několikrát zamotanou zápletku, pár hluchých pasáží a jinak vcelku obstojné vyprávění o jedné mrtvole, která je skoro všem ukradená. Zvraty v případu nejsou vůbec špatné a s výjimkou závěru, kdy už tak nějak tušíte, co se asi děje a že vrahem tentokrát nebude zahradník, vám můžou slušně zamotat hlavu.

Trochu mi ale chyběla atmosféra strachu. Jasně, ve světě, kde jsou všichni už mrtví a otázka je jen, jak moc si to připouštějí, se to dá pochopit. Ale nemůžu si pomoct, od detektivek očekávám mrazivou atmosféru, hrůzu z toho, čí tělo se najde jako další – a tady mi takové pocity chyběly.

Poslední policajt není špatná kniha, jen nenabízí kromě blížící se apokalypsy nic extra navíc. Pokud ale máte rádi detektivky, určitě neuděláte chybu, když po něm sáhnete. Fanoušci fantastiky či čtenáři s vysokými nároky si ale budou muset počkat na něco jiného.

Autor: Ben H. Winters
Série: Poslední policajt 1
Překlad: Miroslava Polová