Čtrnáctiletý York je jedním z obyvatelů Biosféry – obří vesmírné lodi. Biosféra opustila Zemi přibližně před tisíci lety a její obyvatelé doufají v nalezení nového domova. York se společně s dalšími sběrači pravidelně vydává na výpravy pro náhradní díly ze zničených zoidů. Někteří zoidi – tedy původně roboti, kteří udržovali Biosféru v chodu – jsou poměrně neškodní. Ty York bez problémů vyřazuje z provozu a potřebné části odnáší na Základnu. Jiní, zabijáčtí zoidi, představují obrovské nebezpečí.

YorkPaul Stewart je britským autorem knih pro mladé čtenáře. Svou prvotinu vydal v roce 1988 a od té doby má na kontě více než padesát knih. Později začal spolupracovat s výtvarníkem Chrisem Riddelem. Paul se ve své tvorbě zaměřuje zejména na sci-fi a fantasy.

York žije na Základně se svými přáteli a svým šestinohým zvířátkem kolčavounem Kalifem. O rodiče přišel kvůli zoidům, proti kterým nyní bojuje. Při jednom z útoku zoidů na Základnu jsou její obyvatelé uneseni. Yorkovi se podaří uprchnout. Nyní je před ním nelehký úkol, musí zachránit své přátele. Snad již klasický námět mladého sirotka, na kterém závisí budoucnost mnoha, mě naštěstí stále neomrzel. York umí brát život takový, jaký je a ničeho se nezalekne.

zoidiYork při své záchranné misi poznává nové části Biosféry, setkává se s dosud neznámými zvířaty, stroji i lidmi. Ne každý je však tak dobrý, jak se zprvu zdá. Nebyl by to příběh o mladém chlapci, kdyby nepotkal krásnou mladou dívku. York se na své cestě seznamuje s Bellou a jejími společníky a odchází s nimi do jejich Klanové pevnosti. Do té doby si ani nebyl jistý, zda mimo Základnu nějací lidé ještě žijí. Jeho radost z nových společníků však nevydrží dlouho, všechno totiž není tak ideální a lákavé, jak se na první pohled zdá. York se svou novou kamarádkou Bellou prchají z Klanové pevnosti a snaží se dokončit Yorkův úkol – nalézt jeho přátele.

Paul Stewart tvořil Vzpouru zoidů společně se svým přítelem Chrisem, jehož černobílé ilustrace krásně doplňují atmosféru knihy. Do děje úspěšně vtáhne také vyprávění v současnosti a fakt, že vypravěčem je samotný York. Vzhledem k tomu, že je kniha určená především dětem, vítám krátké kapitoly bohaté na děj – čtení pak není náročné na udržení pozornosti. Ačkoli jedna kapitola nikdy nestačí a musíte se vrhnout i na tu následující.

Vzpoura zoidů je příjemné počtení s rychlým spádem. Mladý York se nenechá ničím zastrašit a statečně čelí všem překážkám. Ještě ale musí trochu dospět, jeho důvěřivost a možná i naivita se mu někdy nevyplácí. Podaří se mu nakonec společně s Bellou zachránit Základňany? Může se ještě jeho život vrátit zpět do zajetých kolejí? Uvidíme…

Vydal: Fragment; 2015
Autor: Paul Stewart
Překlad: Zdík Dušek