Mnoho lidí si myslí, že ženy začaly ve větším rozsahu psát science fiction až po druhé světové válce. Avšak Mike Ashley v antologii Svědkyně zítřka všem dokazuje, že to není pravda.

Už na konci viktoriánského období se objevuje čím dál tím více příběhů, které se zaobírají možnostmi prodloužení života, neviditelností, nejrůznějšími nadlidskými sílami a třeba i pokrokem technickým i vědeckým. Téma science fiction bylo vždy atraktivní. Lidé rádi přemýšlí nad tím, kam nás budoucnost zavede. S oblibou si také představují různé schopnosti, které by člověk mohl mít. A právě proto je i dnes žánr sci-fi tak oblíbený. Co za příběhy si pro nás přichystal v antologii Mike Ashley?

OBSAH
1) L. T. Meadová: Modrá laboratoř
2) Mary W. Shellyová: Smrtelný nesmrtelný
3) Harriet Prescottová Soffordová: Měsíční kámen
4) Alice W. Fullerová: Manželka na zakázku
5) Mary E. Braddonová: Dobrá lady Duncayneová
6) Mary E. Wilkinsová Fremanová: Pokoj pro služku
7) G. M. Borrowsová: Podivný zážitek Thomase Dunbara
8) Roquia Sakhawat Hosseinová: Sultanin sen
9) Edith Nesbitová: Pět smyslů
10) Clotilde Gravesová: Dítě lady Clanbevanové
11) Muriel Polexfenová: Monsieur Nepolapitelný
12) Greye La Spine: Nejdůležitější přísada
13) Clare Winger Harrisová: Zázrak s lilií
14) Adelina Knappová: Země spala: vize

svedkynezitrkaPříjemným překvapením pro mě byla skutečnost, že žádná z vybraných povídek nebyla vyloženě nepovedená ani rušivá. Všechny totiž byly zručně napsané a až na pár výjimek (např. Měsíční kámen od Harriety Prescottové Spoffordové), jejichž styl textu byl podle mě zbytečně složitý a zdlouhavý, se i velice dobře četly. Jednalo se o příběhy s poutavými tématy a šlo vidět, že autorky se do své fikce plně vžily. Tím dodaly svým příběhům uvěřitelnost.

Až na úvodní a závěrečný příběh je čtrnáct povídek v antologii řazeno chronologicky dle data svého vydání. Sbírku otevírá Modrá laboratoř od L. T. Meadové, která ve svém příběhu nastiňuje, kam až může zajít neovladatelná touha. Ukazuje, jak může šílenost po vědeckém pokroku způsobit až ztrátu lidskosti. Naopak závěrečná povídka Země spala: vize od Adeliny Knappové představuje ukázku toho, jak se lidská rasa vyvíjela v průběhu věků. Jedná se o krátké dílko s melancholickým nádechem, které je spíše o zamyšlení nad světem, než že by se jednalo o povídku klasické formy, jaké si pro nás připravily další spisovatelky ve sbírce.

Autorky na svou dobu měly dle předložených textů přehled nejenom v aktuální vědě a technice, ale také si dokázaly představit pokrok a jeho důsledky na lidskou mentalitu. Zvládly se vžít do jiných životů nebo rovnou i světa.

To ostatně dokazuje už jmenovaná úvodní povídka nebo třeba příběh Sultanin sen od Roquii Sakhawat Hosseinové, který se zabýval pohledem na utopický svět, kde vládly ženy, a muži byli skryti v domovech a vykonávali podřadné práce. Skutečně zajímavé počtení.

Za zmínku také stojí Zázrak s lilií od Clare Winger Harrisové nebo třeba Manželka na zakázku od Alice W. Fullerové. První jmenovaná povídka se zdála skoro po celou jako úplně klasický dystopický příběh, kdy po vítězství nad vražedným hmyzem zavládl ve světě mír a harmonie, avšak nakonec se to velmi dobře zamotalo. Setkali jsme se tak s různým chápáním pojmu hmyz – na jedné straně obyvateli Země, na straně druhé obyvateli Venuše. Druhá jmenovaná povídka je prababičkou více známých Stepfordských paniček od Iry Levina. Pokud znáte, zajisté si domyslíte, o co se zde jedná. Nutno však dodat, že měla zajímavé zakončení, které stálo za zamyšlení.

Dobře pojatá byla také povídka Pokoj pro služku od Mary E. Wilkinsové Freemanové. Jednalo se o dobře zpracovaný příběh, který ukazoval, jak se dá během snů přejít do jiného světa. To by nebylo zas až tak originální téma, kdyby se ovšem autorka nepustila velmi zručně do pasáže, jakým způsobem se tam vůbec dá dostat. Krásné zapojení lidských smyslů do děje.

Svědkyně zítřka jsou pro mě nadprůměrnou sbírkou. Jedná se o skutečně skvěle vybrané povídky, které mě bavily, a s radostí se do nich začtu za pár měsíců znova. Proč? Protože měly hloubku. Těším se na další sestavitelskou práci Mika Ashleyho!

Vydal: Plus; 2015
Sestavil: Mike Ashley
Překlad: Petra Diestlerová