Bulikov. Kdysi nadpozemsky krásné sídlo bohů, dnes zchátralá ruina popírající fyzikální zákony, ve které je občas nebezpečím projít se po ulici. Právě sem míří agentka Shara Thivaniová z okupantského Saypuru, aby vyšetřovala vraždu zdánlivě neškodného profesora historie. Nebude to mít snadné – obyvatelé Bulikova nemají své utlačovatele právě v lásce a Shara navíc začíná mít dojem, že jedna ze zdánlivě mrtvých božských entit, které město kdysi ochraňovaly, stále žije…

Bennett--Mesto-schodu--Prebal+Razba+Lak.inddRobert Jackson Bennett z Texasu se na literárním poli začal výrazněji prosazovat v roce 2010, kdy uvedl knihu Mr. Shivers. Následovaly knihy The Company Man, The Troupe a American Elsewhere. V současnosti září trilogií Božská města, z níž první díl, Město schodů, v letošním roce vyšel v nakladatelství Host.

V epicentru knihy stojí konflikt, který se udál v minulosti, ale svět jeho následky nese dodnes. Kontinent, kdysi hrdý, vyhřívající se na přízni bohů a utlačující ostatní národy, se nyní plazí v bahně. Jeho bohové jsou mrtví, zabití saypuřanským hrdinou Kajem, vzdáleným předkem Shary. Prohození rolí tyrana a týraného není nikdy příjemná záležitost, zvlášť když se začíná ukazovat, že oba národy mají společné víc, než si připouštějí.

Shara a její zabiják Sigrud začínají rozjíždět nebezpečnou špionážní hru, ve které nebude nouze o intriky a podrazy, ale také krvavé střety a božské zázraky. Kulisy jí budou dělat tajemná zákoutí a opuštěné budovy Bulikova, který se fyzicky mění každým okamžikem a kouzla a čáry z něj se smrtí bohů evidentně nevyprchaly. Ale i když by se chtělo říct, že město je jednou z postav, osobně spatřuji gró věci spíše ve zmíněné historii světa, která je často předmětem diskuzí a úvah postav a díky své nejednoznačnosti dává všem záhadám ten správný poloprůhledný háv.

Kniha je ale především urban fantasy stavějící na mytologické zápletce nežli špionážním románem, nicméně k souboji šedivých eminencí samozřejmě dojde a i Shara má ve hře o trůny svoje figurky. Hlavně tedy Sigruda, obra pocházejícího z divošských kmenů, který láme ruce jako pastelky a v životě už zabil víc lidí než mikrospánek za volantem. Sama má ale také pro strach uděláno a navíc je schopná menších zázraků, byť tímto darem se jako Saypuřanka příliš chlubit nemůže.

Úvaha o vztahu dvou národů zatížených dědičnou nenávistí a oprávněně se obviňujících z válečných zločinů a utrpěných křivd zde také hraje klíčovou roli. Shara se sice snaží najít cestu k usmíření, ale pod nohy jí neustále prší klacky a sama uhýbá před hozenými kameny. Je nenávist a utrpení něco, co si ve skutečnosti přejeme? Má v sobě člověk sebemrskače i sadistu v jednom? Dá se tato myšlenka vztáhnout na celé říše? A co dělají bohové, když jejich národ touží po krvi?

Město schodů je nenáročným, ale přesto působivým rozehráním „božské“ trilogie. Originální pohled na téma i zručnost autora dělají z knihy zajímavý zážitek, který vám bude i po dočtení rezonovat v hlavě. Těším se na další díl a jsem zvědav, kam se série bude posunovat – našlápnuto má velmi dobře.

Autor: Robert Jackson Bennett
Série: The Divine Cities 1
Vydal: Host, 2015