Přemysl Krejčík nepatří k úplným stálicím českého žánrového nebe. Ne, to je špatný začátek. Přemysl Krejčík patří na poli žánrové literatury v podstatě k nováčkům. Ale to se týká pouze fantastiky. Jinak už má na svém kontě jednu básnickou sbírku a nejvíce na sebe upozornil jako jeden z autorů kolektivního krimi románu Šest nevinných (spolu s Jiřím Walkerem Procházkou, Josefem Pecinovským, Davidem Zábranským, Lukášem Vavrečkou a Janem Svitákem). Nyní se rozhodl po detektivce a poezii zabrousit i na pole fantastiky a to sbírkou povídek s názvem Kybersex.

V útlé knize s provokativním názvem se skrývá celkem šestnáct textů. Jedná se spíše o kratší povídky, kdy ta nejdelší jen lehce přesahuje třicet stran. Tematicky má autor opravdu široký záběr. Je zde duchařský příběh, dystopie, městská fantasy i cestování paralelními světy.

Kybersex_FRONT_mensiJako nejslabší kousek bych asi hodnotil povídku Nehoda. Příběh o dvojici jedoucí autobusem, který srazí jinou dvojici. Jenže jak vzápětí s úžasem zjistí, sražená dvojice jsou oni. Krátký příběh se zaměřuje na rozpad dvojice, způsobený nevysvětlitelnou událostí. A ve chvíli, kdy by mělo dojít k odhalení toho, co se stalo, tak končí. Závěr však tentokrát nevyznívá tajemně, jako spíš dojmem, že autor si nevěděl s ukončením rady.

Na druhé straně škály stojí povídka Čísla. V ní nás autor přivádí do světa, v němž má každý člověk na ruce čísla, ukazující kolik životů z těch minulých si pamatuje. To vyjadřuje, kolik z již prožitých životů bylo dobrých, a v kterých dotyčný hřešil. Společnost se velmi rychle rozkastovala a lidé, kteří většinu životů hřešili, se rázem ocitly na jejím okraji. A na okraji není mnoho prostoru ke zlepšení svého „číselného“ profilu. Nejdelší text sbírky má nejen skvěle vykreslené prostředí s nádechem beznaděje, ale v zápletce je několik zvratů a otázka, zda čísla jsou pravdivá, nebo se jedná o společenskou manipulaci. Zůstane otevřená i po jejím závěru?

Co mají ale všechny texty společné, je řešení mezilidských vztahů a společenských problémů. Fantastické prostředí je jen využíváno k rozehrávání takřka komorních dramat, kde se odehrávají klasické příběhy o lásce, zradě a životě. A pokud nejsou hlavním tématem vztahy, tak se autor zaměřuje na společenské problémy. Jak by vypadal svět, kdyby lidstvo prakticky porazilo smrt? Kdybychom na každém poznali, jak hřešil v minulých životech? Nebo kdyby si své předchozí životy pamatoval a v tom novém byl vlastně jen pozorovatelem neschopným ovlivnit průběh?

Lehkost, s jakou autor dokáže na velmi omezeném prostoru pracovat s prostředím a vyvolat celou škálu pocitů, je výborná. Někdy však text působí těžkopádněji, než by musel. Jakoby se autor zaměřil pouze na jeden aspekt textu (osobu, prostředí) a s těmi zbylými si nevěděl příliš rady. Malé přepsání s dalším časovým odstupem by tento problém dozajista vyřešilo. Jindy zase působí stručnost celého útvaru až prvoplánovým dojmem. Ale to je jen otázka času a množství textu, které autor napíše, než své originální nápady přetvoří do delších textů, kterými se rozhodně na českém žánrovém poli neztratí.

Sborník povídek Přemysla Krejčíka je velmi osobitým dílem, které čtenáře nejen vezme do jiných, často temných světů, ale hlavně nastíní problémy staré jako lidstvo samo. Navíc po jejich přečtení ve vás zůstane jakýsi neklid. Takový, co se nedostaví po přečtení sto osmdesáté Conanovské povídky, ale po příběhu, který vás donutí přemýšlet o problému, o kterém jste dosud nepřemýšleli. A v tomhle je hlavní síla celé sbírky.

Název:  Kybersex
Autor: Přemysl Krejčík
Obálka: Lukáš Tuma