Snažili jsme se ze všech sil, ale temné síly ovládly arkhamské muzeum a pronikly do města. Uličky Arkhamu jsou nyní prosycené zlem, v noci jsou spatřováni podivní tvorové a na nebi se otevírají brány do jiných světů. Ale ještě není konec! Stále známe způsob, jak se Prastarým postavit, jak je zahnat zpět do jejich dimenzí. Modlím se k Bohu, abychom v sobě našli sílu, a navzdory šílenství, jež vzkvétá v našich myslích, podstoupili poslední boj…

Brány Arkhamu
Autor Kevin Wilson, Richard Launius
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 1-8 hráčů
Časová náročnost 60-90 minut
Vhodné od 13 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku není k dispozici
Mechanismy Kooperativní hra, hod kostkou, hraní rolí, proměnná hrací plocha

Dvojice Wilson-Launius už svět lovecraftovských hororů dobyla svým gigantickým projektem Arkham Horror. Tato hra nicméně nesedne už délkou jedné partie každému, takže zatímco se oba autoři rozvíjeli na jiných projektech (Wilson má na kontě například populární Descent, Launius sérii Alien Uprising), vytvořili Temné znamení (recenzi najdete zde). Jeho první rozšíření kompletně v češtině, Brány Arkhamu, nyní přichází na náš trh v režii společnosti Blackfire ADC.

Temné znamení je samo o sobě kooperativní kostkovou hrou, ve které se tým vyšetřovatelů snaží zapudit Prastaré, temné bohy usilující o ovládnutí planety. Otázkou je, co nám přineslo rozšíření? Není toho vůbec málo, takže se na všechny změny a novinky podívejme.

Zaprvé, úplně nová dobrodružství. Vraťte muzeum do muzea a pojďte se nadýchat čerstvého vzduchu! K tomu se bude hodit zbrusu nový balíček karet dobrodružství (včetně nových Jiných světů), jež mají nově i aktivní rub, na kterém můžete například nakupovat vybavení nebo léčit šrámy. Proslulý vstup do muzea byl totiž nahrazen Ulicemi Arkhamu, a tam je chleba o dost tvrdší. Nepočítejte s tím, že byste si koupili temné znamení nebo si doplnili životy na maximum. U dobrodružství otočených lícem dolů navíc neznáte přesné podmínky pro splnění, takže občas vejdete přímo do pasti.

branyarkhamu4S Jinými světy je to obecně složitější. Pokaždé, když se nějaký objeví, zablokuje některou kartu dobrodružství bránou – a pokud nedokážete překonat Jiný svět, máte ji zapovězenou. Brány hrají klíčovou roli a vztahuje se k nim více pravidel, hlavním důsledkem je ale zvýšená obtížnost, k čemuž se dostanu za chvilku. Na výběr máme také čtyři nové Prastaré, zmíním Yog-Sothotha, jehož nová verze, Hlídač na zápraží, je od téměř tutoriálové verze Brána a klíč o dost obtížnější volbou.

branyarkhamu5Protože na všechno to zlo zkrátka nestačíte sami, přibyli také noví vyšetřovatelé, například hrobník William Yorick, který za své trofeje ze zabitých nestvůr může používat červenou i žlutou kostku, či houslistka Patrice Hathawayová, jež sbírá stopy navíc a může je dávat kamarádům. Navíc přibyly kartičky dovedností, které máte před sebou a využíváte jejich pasivní schopnost, či členství v organizacích, jež občas vyřeší nějaký ten problém za vás. Naopak, situaci vám budou komplikovat náhodné události, aktivované některými kartami dobrodružství.

branyarkhamu3branyarkhamu2Hlavním znakem rozšíření je především zvýšená obtížnost. Je úplně jedno, jakého zvolíte Prastarého, pokud se vám podaří proklouznout uličkami Arkhamu, skončíte napůl mrtví a napůl šílení. Paradoxně nejsnazší možností, jak hru dokončit, je porazit Prastarého ve finálním souboji – ale hra je mnohem zajímavější, když tuto variantu ignorujete. Nebo alespoň o dost těžší. Hardcore hráči budou slintat blahem.

Brány Arkhamu jsou zábavným doplňkem k původní hře, který zvedne laťku pořádně vysoko a umožní vám zakoušet stejnou atmosféru beznadějného souboje s božstvem, jakou zažívají Lovecraftovi hrdinové. Doufejme, že v češtině přibude rozšíření pro tuto hru více…

VERDIKT
Zábavné rozšíření pro kooperativní hru Temné znamení, které nabízí kromě řady novinek i hardcore obtížnost.

Pozn. V článku byly použity také fotografie z anglické verze hry, české vydání je kompletně v češtině.

Komentáře

komentářů