Jazyková závislost Česká pravidla, české texty ve hře
Rok vydání 2012
Pořadí na BoardGameGeeku 268. (rodinná hra),
1 045. (celkově)
Mechanismy Karetní hra, blafování, hand management, spolčování

Bang! v japonském stylu – to je Samurajský meč

Pro všechny, kteří si oblíbili legendární karetku Bang!, připravila společnost Albi další prvotřídní hru pro tři až sedm hráčů, tentokrát z prostředí feudálního Japonska. Stejně jako u předchůdce stojí za vznikem Samurajského meče Emiliano Sciarra. Ten již nevydržel poslouchat nářky všech hráčů zabitých po prvním kole a v roce 2012 pořádně praštil do stolu. V Samurajském meči proto nezažijete dlouhé a nudné čekání, ale pouze prvotřídní řež za pomocí katan, bokkenů, kusarigam a kdoví čeho ještě. Co se týká nástrojů k zabíjení, jsou Japonci velmi kreativní. Krev a sojová omáčka potečou proudem.

Hra obsahuje 110 karet, vejde se do skladné krabičky a zjednodušená pravidla (oproti Bang!) navíc po pár minutách pochopí i začátečník. Během 20-40 minut si užijete rychlou akci, ostatně podobně, jako jsme zvyklí z westernového předchůdce.

Princip hry a odlišnosti oproti Bangu!

samurajskymec2V Samurajském meči hrajete za náhodně vylosovanou roli (jsou celkově čtyři možnosti): samuraj, šógun, ninja a ronin. Kromě šóguna jsou všechny role tajné a nikdo neví, kdo je kdo. Z identity vyplývají případná spojenectví s ostatními. Ninjové bojují společně proti šógunovi a jeho samurajům a nakonec je tu ronin, ten to má nejtěžší, bojuje totiž sám proti všem. Cíl však mají všichni stejný: nasbírat nejvyšší počet žetonů cti (bude vysvětleno níže), nebo zůstat jako poslední naživu.

Kromě role obdrží hráč kartu postavy se speciální schopností a určitým počtem životů, a několik karet do začátku. Herní karty se dělí na tři druhy: 32 karet zbraní (které v sobě slučují zbraně i útoky), 15 osobních karet (vykládají se před hráče a poskytují dlouhodobý efekt) a 43 karet akcí. Vždy, když se hráči podaří pokořit jiného hráče (ubrat mu poslední žeton života), získá od poraženého žeton cti. Na poraženého hráče nemůže nikdo další útočit a to až do dalšího kola, kdy si opět doplní životy do plna. V momentě, kdy někomu dojdou žetony cti, hra automaticky končí a tým hráčů (případně samotný ronin), který má nejvyšší počet žetonů cti vyhrává.

Další odlišností oproti původnímu Bangu! je, že cílem útoku se kromě poraženého hráče nemůže stát ani hráč bez karet. Když tedy zahrajete všechny svoje karty a na konci tahu vám zbude jen prázdná ruka – jste NEZRANITELNÍ! Taková situace by na Divokém západě jistě končila kopáním mělkého hrobu. Čestný Japonec však na bezbranného nezaútočí, to dává smysl.

Celkové zhodnocení

samurajskymec1Ač stojí Samurajský meč na velmi podobném herním systému jako Bang!, výše popsané odlišnosti vyvažují hru a umožňují všem hráčům (i těm s choutkami ke kamikaze) užívat si hru od začátku do konce. Kartičky jsou z grafického hlediska zpracovány jednoduše, čistě a nevyžadují náročné čtení dlouhých textů. Hra celkově rychleji ubíhá a je dynamičtější. Zároveň je třeba dodat, že role ve hře začínají dávat smysl ve větším počtu hráčů, jinak je hned jasné kdo s kým hraje. Samurajský meč je proto ideální hrou do větší skupiny (ideálně 6-7 hráčů). Vzhledem k nízkým nárokům na komunikaci (vše důležité sdělují karty) jej můžete vzít třeba do zaplněné hospody nebo do jiného hlučného prostředí. Mínusem je absence rozšíření, která právě westernového předchůdce velmi oživovala. Ono tedy jedno rozšíření se jménem Rising Sun vyšlo v roce 2014, ale na jeho českou verzi si bohužel budeme muset ještě počkat. Ale netřeba zoufat, i základní hra nabízí hodiny zábavy a dobře stráveného času.

Vylepšená klasika Bang! v kabátku z feudálního Japonska a hlavně bez eliminace hráčů