Kapitán byl první, kdo spatřil průzkumníky orků, jak se plíží po zamrzlé stepi směrem k nám. Ještě jednou proklel Ret-Taluse za to, že světu odhalil tajemství vyvolávacích kamenů, a hlubokým hlasem začal vykřikovat pokyny na své střelce. Elfové ani nehnuli brvou, jen napjali luky. Za pár vteřin budou monstra v dohledu. Najednou kapitánův panoš zbledl a šťouchl do svého pána. Vzadu, daleko za průzkumníky, právě pochodovala celá armáda orků…

Summoner Wars
Autor Colby Dauch
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 2-4 hráči
Časová náročnost 30-60 minut
Vhodné od 9 let
Jazyková závislost Kompletní český překlad
Rok vydání 2009
Pořadí na BoardGameGeeku 24. (živé hry),
275. (celkově)
Mechanismy Karetní hra, hod kostkou, hand management, využití akčních bodů, pohyb po „šachovnici“

Colby Dauch už má na pažbě své kreativní pušky několik zářezů. Battleship Galaxies a City of Remnants možná laikovi unikly, zkušenosti ale získával i na rozšířeních hry Herospace. Opravdovou slávu si získala až jeho frančíza Summoner Wars. Ta se již stačila stát klasikou a my vám ji dnes představujeme.

sw2Summoner Wars představují jakýsi mix mezi karetní hrou a deskovou válečnou hrou s figurkami. Na stůl se rozloží plán, který symbolizuje bojiště, v případě čtyř hráčů potřebujete dva plány. Každý si vybere svoji rasu (k dispozici je celá řada různých balení a rozšíření, takže ras je na výběr dostatek, viz níže) a dle plánu umístí na stůl svého vyvolávače a základní jednotky. Vyvolávač i jednotky budou v podobě karet ležet na stole. Pak začíná samotná hra.

sw4Hráč, který je na tahu, nejprve posune vybrané jednotky po mapě, poté může útočit – a v ten moment přijdou na řadu kostky. Žádná hra, ve které figurují kostky, není stoprocentně o umu, ale můžeme upřímně říct, že podíl náhody zde není nijak veliký. Takže se příznivci euroher nemusí příliš bát. Na konci kola se pak rozhodnete, zda nezahodíte některé karty z ruky – ty pak můžete použít jako manu na vyvolávání dalších nestvůr. Stejně používáte i soupeřovy jednotky, takže čím víc toho zabijete, tím větším zvířetem můžete nebohého soupeře potěšit. Vítězem se pak stane ten, kdo zabije soupeřova vyvolávače, jenž je obvykle nejsilnější jednotkou.

sw5Každý národ, který kdy vyšel, má nějakou svoji specialitu. Například pralesní elfové se zaměřují na rychlý pohyb a dobré střelce, orkové z tundry nabízí poctivou sílu svých palic a Ret-Talusovi nemrtví jsou sice slabí, ale nekromant je vytahuje z hrobů v hojném počtu. V češtině v současnosti vyšlo 8 verzí či rozšíření hry. Do začátku budete potřebovat Základní sadu (s orky z tundry a fénixovými elfy) či Mistrovskou sadu (se šesti národy), vaše armády pak může obohatit o šest rozšíření, přičemž každé obsahuje samostatný národ.

Summoner Wars představují v současné době opravdovou klasiku her pro dva hráče a zároveň stále se vyvíjející fenomén, který je prakticky permanentně rozšiřován. Hra je graficky velmi líbivá a také skladná, což z ní dělá výborného společníka na cesty. Další výhodou je přívětivá pořizovací cena.

Taste meče a aktivujte vyvolávací kameny, války vyvolávačů přicházejí!

Možná nejlepší živá hra pro dva, která nabízí levnou, ale zábavnou alternativu válečných her s figurkami.