Londýnský vyšetřovatel a gentleman každým coulem Ian Frey nemá dobrý den. Jeho patron byl odvolán z pozice policejního šéfa a je jen otázkou času, kdy jej Frey bude následovat. A jako kdyby nebyl jeho smůle konec, novým šéfem je prašivý Skot. Frey už se loučí s kariérou, ale osud má pro něj jiné plány. Vražda geniálního houslisty v Edinburgu nabízí vykoupení jak pro něj, tak pro fanatického rváče v policejní uniformě „Devítiprsťáka“ McGraye. Jenže – dokážou ti dva spolupracovat, když jim přirozenost velí toho druhého zabít?

Oscar de Muriel, mexicko-britský akademik na poli chemie a začínající spisovatel, je teprve na u vstupní brány své kariéry. Román Vražedné struny je jeho debutem, nicméně v současnosti se chystají další dva díly, navazující na toto mysteriózní detektivní dobrodružství.

strunyV té nejlepší tradici britské detektivní školy symbolizované Sherlockem Holmesem navazuje de Muriel románem, který přesahuje hranice detektivky a svou mystickou až hororovou atmosférou, prošpikovanou černým humorem a syrovostí Edinburgu 19. století, láká i fanoušky fantastiky. Bez ohledu na žánr jde ale o osvěžující dílo, založené do velké míry na ústřední dvojici detektivů, ale i pečlivě promyšlené a morbidně logické zápletce.

Frey s McGrayem jsou jako oheň a voda. Oba inteligentní, oba tvrdí a nebezpeční, oba diametrálně odlišní. Zatímco puntičkář Frey třímá kodex gentlemana jako obouruční meč a nevhodně zvolený oblek mu může zkazit celý den, McGray se nijak netají svým buranstvím a je mu šumák, co na to okolí. Jeden druhému lezou na nervy a chvílemi očekáváte, kdy se do sebe pustí na pěsti – nově nalezená stopa nebo odhalená indicie je ale nechá na spory zapomenout a vrhnout se zpátky do případu jako párek ohařů, který ucítil divočáka. Interakce těch dvou, jejich ješitnost a pýcha vás budou neustále bavit, přičemž ani jeden z borců není jasným kandidátem na sympaťáka knihy, protože své kouzlo mají oba.

Samotná zápletka je – soudím, že také díky autorovu vzdělání a přehledu – velmi chytlavá. Satanistické vraždy, prokleté hudební nástroje, slavní umělci posednutí démony a další hororové rekvizity rozehrávají orchestr drsné oldschoolové kriminálky, ve které není čas foukat na rány a hojit křivdy. A pokud Frey s McGrayem zatraceně rychle neuspějí, ztratí mnohem víc než svou kariéru.

Vražedné struny jsou velmi umně zpracovanou detektivkou, která se netají svým „béčkovým“ kabátem, naopak, hrdě vystavuje na odiv všechny jeho díry a záplaty. Její kvality ale výrazně převyšují paperbackový standard. Zaměření na okultismus a drsný humor pak dílo okořeňuje a posouvá do vyšší roviny. Pro fanoušky detektivek nutnost, pro fantasty velmi příjemná varianta.

Autor: Oscar de Muriel
Vydal: Host, 2015
ISBN: 978-80-7491-660-1