Dost bylo hrdinů z masa a krve. Dost bylo krvácení a těžké léčby utržených ran. Přichází budoucnost a s ní hrdinové z oceli a křemíku. Jejich krví jsou elektrony běžící v obvodech a rány se léčí svářečkou.

Seznamte se s Kovbojem, autonomním válečným strojem podle aktuálních měřítek sice zastaralým, ale stále smrtelně účinným. Ten po mnoha letech strávených v bojích dokázal přejít přes Turingův práh a uvědomil si sám sebe. Stala se z něj tak svébytná umělá inteligence, rozhodující se nejen podle příkazů a naprogramování, ale i podle svých pocitů. Ve světě, kde existují desítky až stovky frakcí, bojujících mezi sebou, kde se spojenec jednoho dne mění druhý den v nepřítele, mu jeho vývoj dává alespoň malou výhodu v jeho boji o přežití.

Turbulentni_vesmirKniha Turbulentní vesmír je tak trochu zjevením. Výsledek čtyřleté spolupráce veterána žánrové literatury Miroslava Žambocha a vcelku mladého (podle napsaných knih) autora Tomáše Bartoše nás zavede do světa temné budoucnosti, kde je celý vesmír zmítán válkou mezi jednotlivými mocenskými frakcemi. Tento svět je vykreslen jen okrajově. Autoři z něj ukazují pouze nezbytné minimum pro děj. Jelikož se jedná o akční příběh, není tomuto postupu příliš co vytknout, nicméně minimálně základní načrtnutí by bylo ku prospěchu věci. Stejně jako alespoň trochu přiblížené poměry sil i výkonosti. Hlavní hrdina tak v prvním příběhu horko těžko bojuje s třemi roboty, aby na konci masakroval stovky bojových strojů, bez jediného mrknutí oka. To je i na robotickou evoluci příliš.

Celý příběh vypráví autonomní bojový robot. Ten přešel přes Turingův práh, takže se u něj vyvinulo vlastní vědomí. Projevuje se to nejen citem, který je často v boji to hlavní, co mu zachrání život, ale také vtipkováním, cynickými hláškami a klením. Autoři se tak ladně vyhnuli suchému stylu, který by byl nezbytný, kdyby to popisoval stroj bez kousku citu v těle.

I tak se ale čtenář nezbaví zvláštního pocitu, že hlavnímu hrdinovi úplně nerozumí a velmi těžko, jestli vůbec se do něj vciťuje. Jestli to byl záměr autorů, pak se jim rozhodně povedl. To je ještě posíleno množstvím technických popisů, které jsou prakticky na každé straně. Někomu to bude vyhovovat víc, někomu méně. Pro mě osobně to bylo přesně na hraně snesitelnosti. O trochu víc a knihu bych asi odložil.

Kniha je dělena na několik příběhů (celkem čtyři), které na sebe navazují. Jednotlivé části si jsou podobné jako vejce vejci. Kovboj se vyzbrojí, objeví se nebezpečí, nebezpečí naroste exponenciální řadou, kovboj s vypětím všech sil všechny pobije a pak se vrací na základnu k opravě. A tak pořád dokola. Skoro jakoby se jednalo o převyprávění nějaké počítačové střílečky. Jediný rozdíl je v postupném nárůstu sil protivníků, takže tam, kde se v prvním příběhu bojuje se skromnými invazními silami, tak v příběhu posledním už vybuchují celé planety.

Velkým kladem, jenž je často kamenem úrazu knih, na kterých se podílí více autorů, je zvládnutí jednotlivých částí, aby rozdíl v autorských stylech nepůsobil rušivě. U této knihy to bylo vyřešeno finální korekcí Miroslavem Žambochem, který oba styly sladil.

Závěrem musím říct, že jsem nepokrytým fanouškem Žambochových knih, a jako takový jsem ke knize přistupoval s velkým nadšením. To možná nakonec zapříčinilo, že mě tento výtvor příliš neoslovil. Původní myšlenka má rozhodně větší potenciál, než jen na několik příběhů o celkové délce necelých dvě stě stran. I tak je ale zajímavostí, která stojí za přečtení pro svou osobitou atmosféru. Snad se Kovbojovi dostane v budoucnu většímu prostoru, včetně nahlédnutí do jeho minulosti. Nemuselo by to být špatné.

Název: Turbulentní vesmír

Autor:  Miroslav Žamboch, Tomáš Bartoš

Obálka: Petr Vyoral