Druhý díl ze série Mycelium Vilmy Kadlečkové se jmenuje Led pod kůží podle druhé z össenských posvátných drog. A stejně jako houba, jejíž název nese, zaostří i celý tento díl smysly čtenáře na vzdálený cíl. Ať už je to cíl daleko ve vesmíru, v minulosti nebo v budoucnosti. Lucas s Aš~šádem právě přistáli na Zemi a autorka začíná příběh přesně tím očekávaným zvratem, který potvrdí čtenářovy domněnky a zároveň mu vezme vítr z plachet v další předvídatelnosti.

ledpodkuzi-audioOd toho okamžiku, od očekávaného rozhovoru s lodí Angaäde, přichází do příběhu nové vhledy, které mění čtenářovo stanovisko na spoustu věcí, nejvíce však na postavy a vztahy. Stejně jako v prvním díle, i zde jsme svědky kulturních střetů, filosofických úvah, xenofobie, ale také spousty akce. Přesto nad vším tím úžasným a hutným nejvíce vyčuhují charaktery postav.

Mycelium je o tom, jak těžké je být člověkem. Postava hlavního hrdiny je brilantně vykreslená a předestírá lidské nitro v celé jeho komplikovanosti. Ukazuje, jak ho ovlivňují touhy, emoce, zkušenosti. Jaký má člověk pohled sám na sebe a jakým způsobem si obhajuje své pohnutky. Ukazuje, jak hluboké pochopení druhého člověka může změnit pohled na vše.

To už by pro jednu knihu bylo dost na to, aby mohla být považována za výbornou. Myceliu to ale nestačí. Jde dál a s úsměvem se před čtenářem nakrucuje a láká ho tajemným šepotem a čtenář se k ní naklání blíž a blíž, aby odhalil tajemství. Ale není to ledajaké tajemství, je to tajemství uhrančivého světa živoucích lodí, božstev, vesmírných dálav a niterných cest na vlnách houbového opojení.

Mycelium si i v druhém díle drží laťku sci-fi, která patří na špičku ne české fantastiky, ale fantastiky světové a to už něco znamená.

Audio zpracování je opět špičkové. Přednes je hereckým uměním a Jaroslav Plesl jako by snad Lucasem opravdu byl. Jedinou výhradu mám vůči Kamëlë, kde jsem měla místy pocit, že Jana Stryková emoce mimozemšťanky prožívá až moc a dramatičnost mě chvílemi až bodala do uší.

Kapitoly jsou šikovně rozděleny do kratších celků, takže není problém přecházet mezi různými přehrávači, vždy lehce najdete, kde jste skončili. Hlasitost audia je vyhovující a hudební podkres je, podobně jako u prvního dílu, atmosferický.

Hlasuji proto, aby bylo Mycelium zařazeno do povinné četby středních škol, protože kdo z našich za pár let přijede do ciziny, aniž by znal jméno Vilma Kadlečková, bude za burana. Led pod kůží stojí za přečtení, ale v audio provedení je prostě kulturním zážitkem, který by nikoho neměl minout.

Za poskytnutí audioknihy děkujeme AUDIOTEKA.CZ!

audiotekaCZ-copy

Název: Led pod kůží