Po otcově smrti se Partridge stal vládcem Dómu, posledního civilizovaného útočiště v atomovou válkou zničeném světě. Myslel si, že dá věci do pořádku – ale ukazuje se, že být loutkou v podobě krále ještě neznamená být králem. Mezitím Pressia se svými společníky nalezne artefakt, který má potenciál změnit svět. Jenže bude o to někdo stát? Není prolévání krve tou pravou lidskou přirozeností? Čas běží a každý z hrdinů si bude muset ujasnit, v co věří. Nebo na čí straně stojí?

oheňProfesorka tvůrčího psaní Julianna Baggottová, píšící také pod pseudonymy Bridget Asher či N. E. Bode, publikovala v posledních dvanácti letech osmnáct knih. Na výsluní ji nicméně dostala až trilogie Čistý, na kterou vlastní filmová práva společnost Fox a jejíž třetí díl právě přichází.

V předchozích dvou dílech nám autorka nabídla silný příběh ve stylu young adult, okořeněný vpravdě bizarním světem plným mutantů, technologií a především dobře dávkované syrovosti a beznaděje. Třetí díl se symbolicky jmenuje Oheň, a i když název reflektuje určité dějové souvislosti, je především metaforou blížící se apokalypsy. Je lhostejné, co se stane, důležité je, že něco se stát musí – a že svět nikdy nebude takový, jaký byl dřív. Symbolika ohně jakožto očištění, plamene, jež sežehne zemský povrch a nastolí nový řád, prochází celým dílem v celé své mnohoznačnosti a variant, jak by tento příběh mohl skončit, se nabízí desítky.

Děj v knize tentokrát ustupuje, přičemž na jeho místo se tlačí gradující vztahy mezi postavami. Láska se bije s nenávistí, aniž by tušila, že obě jsou jen zrcadlovým obrazem toho stejného, a tragickými událostmi spojení hrdinové se začínají odcizovat. Otázkou zůstává, jestli je to dobře. Přeci jen, knížka ztratila něco ze svého tempa, a i když je Partridgeova dějová linie nabitá zákulisními podrazy a špinavými tajemstvími, ostatní postavy by přeci jen mohly prožít trochu víc. A to, i když vezmeme v úvahu, že se blíží velké finále.

Celý dramatický závěr, i když kniha dopadne velmi zajímavě, nemá ten drive, který bychom očekávali. I když nás v mnohém překvapí a udrží depresivního ducha až do posledních momentů (čímž si – hlavně s ohledem na žánr – připisuje body za originalitu), nemohl jsem se zbavit dojmu, že velký poslední střet šel zpracovat lépe a akčněji, navíc jej sráží některé nelogičnosti.

I přesto si ale kniha ponechala klady, které jí slušely nejvíc, především obratné vyprávění, které vás nenechá zavřít knihu a jít spát. A i když se jedná o slabší díl série, jako celek je Čistý i tak fascinující trilogií, jež nabízí svůj potenciál mnoha vrstvám čtenářů.

Autor: Julianna Baggott
Série: Čistý 3
Vydal: Jota, 2016