Máte rádi RPG hry? Pokud je nejenom s oblibou hrajete při svých volných chvílích, tak pro vás již v roce 2011 nakladatelství Mytago připravilo jedinečnou sbírku povídek s názvem Hry s příběhem: Zločin a trest. Konečně se totiž fanoušci dočkali prvního uceleného sborníku, kde jsou všechny významné projekty tuzemských hráčů v jedné knize. Setkáváme se tak v různých příbězích odlišných autorů se světy Tarie, Asterionu, Příběhů Impéria, Střepů snů, Světa ve stylu Gothic Ondřeje Netíka a Unkown Armies, který je jako jediný z uvedených ze zahraničí.

Editory sbírky se stali Zbyněk Kučera Holub a Karel Černín, kteří oslovili dvanáct českých autorů, jež byli ve svém oboru začátečníci i zkušenější a společně si dali za úkol sepsat tematické povídky k RPG světům. Vzniklo jich třináct a k potěšení čtenářů se nezaměřovali na jeden a ten samý motiv, ale mohli jsme se setkat například s klasickou fantasy, moderní detektivkou, prostředím viktoriánské Anglie nebo třeba také vězeňskou planetou.

Dát si za vzor názvu díla vrcholný román ruského spisovatele Fjodora Michajloviče Dostojevského? Proč ne. Chce to určitou porci odvahy, která se však cení. Téma to je zvučné a otevřené spoustě nápadů. Jak se s ním poprali naši čeští autoři?

hryspribehem

TARIE

První dvě povídky jsou z fantasy světa Tarie, který byl primárně vytvořen pro hru Dračí doupě. Úvodním příběhem celé knihy je Lesní spravedlnost, za kterou stojí Karel Černín. Právě jeho dílo mě zaujalo nejvíce z celé sbírky. Jeho přirozenost, která zároveň propojuje fantasy svět s přírodou, v sobě nese skvělou atmosféru. Povídka je dobře sepsaná a čte se skutečně sama. Svět Tarie uzavírá povídka Hlasy mrtvých od Petra Dolíka.

ASTERION

Avšak největší část knihy si pro sebe ukořistil Asterion – nedivme se, rozlehlost i oblíbenost tohoto fantasy světa je nepopiratelná, o čemž svědčí i jeho titul „Nejrozsáhlejší“. Do univerza nás uvádí povídka Tajemství Dubu od Zbyňka Kučery Holuba a Petra Jánského, která v sobě nese melancholický nádech, ale zároveň i akci. Má dobrou zápletku i skvělé rozuzlení a je třeba říct, že skutečně zaujme. Na něj posléze navazuje Hanina Veselá Dertheonský roh, kde autorka poprvé uvedla svou hrdinku Magnólii. Ačkoliv je zde znatelná ještě „nevypsanost“, jedná se o solidní povídku, která je dobrým začátkem celého příběhu její zrzky. Dále se v této části setkáme s Radovanem Kolbabou a jeho Kukaččím gambitem, Davidem Rozsívalem s Domem na vršku, Janem Čenisem Galetou a jeho Stíny Erinu a celý Asterion uzavírá povídka Ondřeje Netíka s názvem Prokletí Khan.

PŘÍBĚHY IMPÉRIA

Svět Příběhů Impéria byl poměrně nový projekt, který zavedl hráče do prostředí viktoriánské Anglie. Úvodní povídkou byl v této sbírce Meč v rudém šálu od Jonáše Ference a Kryštofa Ference. Vyprávěl se formou hostinské povídačky, avšak potřeboval by ještě trochu obsahově doladit. Velmi mě však zaujala následující povídka od Josefa Gregora s názvem Skřítčích deset dukátů, která byla sice krátká, ale výstižná a různé pohledy výpravy (námořník, švec, kostelník, policajt) dodaly příběhu příjemnou různorodost.

STŘEPY SNŮ

Hra Střepy snů se vyznačuje tím, že její postavy žijí svým „vlastním“ životem. Během času se vyvíjejí a mění. Neexistuje zde nějak předem daný a kompletní svět, hráči si jej tvoří podle sebe. Jedinou povídkou ve sbírce z tohoto univerza je Labutí ozvěny od Karla Černína. Je to solidní dílo z vesmírného prostředí, které zaujme a svým zpracováním se nemusí vůbec za co stydět.

SVĚT VE STYLU GOTHIC ONDŘEJE NETÍKA

Svět, který byl inspirován pravidly hry na hrdiny World od Darkness, a kde se můžeme setkat se současným prostředím s temnými stvořeními – vampýry, duchy či vlkodlaky. Jedinou povídkou z univerza jsou Žabí triky Zeleného skřítka a jedná se o snový příběh, kde člověk někdy uvažuje, jak to autor vlastně myslel…

UNKOWN ARMIES

Posledním univerzem ve sbírce je Unkown Armies, který je ukázkou moderního světa, kde jsou dva druhy magie. Jedná se o jedinou zahraniční RPG, na kterou byla v Zločin a trest sepsána povídka. Nese název Vrah panenek a stojí za ní Lucie a Petra Lukačovičovy. Autorky nás zavedou do rozpáleného New Yorku a rozjedou pátrání po vrahovi, které by dle mého názoru mohlo mít trochu složitější zápletku.

Avšak nenechte se zmást – knížka není určena pouze hráčům a znalcům z oboru, jedná se o dílo, které si může užít každý fanoušek žánru. Jednotlivé světy, kde se odehrávají příběhy, jsou totiž vždy krátce představeny všem ještě předtím, než se začne s výpravou konkrétních povídek. Za sebe mohu říci, že jsem znala pouze svět Asterionu, avšak další byly pro mě příjemným osvěžením a možná i inspirací na volné chvíle. Naštěstí byly všechny povídky dobře čitelné, takže i když se v počátku čtenář mohl ztrácet v reáliích, po chvilce se chytil nataženého lanka a už byl orientován.

I když se první Hry s příběhem vyznačují v některých povídkách klasickými chybkami začátečníků, které jsou nejenom gramatické, ale také obsahové, tak se jedná o čtivé dílo. Pokud jste opravdovými fanoušky, kteří mají lásku k RPG zakořeněnou v krvi, sbírka vás zajisté nezklame.

Vydal: Mytago; 2011
Editoři: Zbyněk Kučera Holub a Karel Černín
Autoři: kolektiv