Přáli byste si mít nadpřirozené schopnosti? Být rychlejší a silnější než ostatní, odolní vůči zraněním, vidět ve tmě a mnohé další? Tohle vše mladý Jonas má. Jenže netuší, kde se u něj schopnosti vzaly a už vůbec, jak s nimi naložit.

Filip Alexanderson žije ve Stockholmu, kde se také v roce 1975 narodil. Působí v hereckém souboru prestižního Královského dramatického divadla. Prvorozený je jeho první román. Snad ale u jednoho díla nezůstane a rozšíří svou tvorbu o pokračování Jonasova příběhu.

l219078Jonas je pětadvacetiletý student. Žije společně se svou matkou, ale veškeré záležitosti včetně nákladů jsou jen na něm. Snaží se tedy najít práci, kde se jen dá. Například na stavbě mezi partou přistěhovalců. Tam jej jednoho dne přepadne záchvat migrény, kterou trpí již od dětství, a stane se obětí nehody. Téměř smrtelné nehody, která mu nadobro změní celý život.

Jonas záhadně přežije vážné zranění hlavy a uteče přímo z operačního sálu s vyoperovaným implantátem. Se svým zážitkem se svěří své jediné blízké osobě – bývalé přítelkyni Rebece. Společně začnou pátrat po původu implantátu. Jejich hledání je dovede k doktoru Schröderovi, který Jonasovi ve dvou letech implantát voperoval. Při návštěvě jsou Rebecka i doktor zastřeleni a Jonasovi pomůže s únikem neznámá žena. Tak se Jonas dostává k Bezzemkům, kteří jej chrání, pomáhají mu ovládat a zdokonalovat své schopnosti a seznamují ho se světem jemu podobných – skrytých.

V knize se prolínají dvě dějové linie, které se postupně navzájem přibližují a proplétají  – příběh Jonase a Eldhové. Eldhová, drsná bývalá policistka, také disponuje zvláštními schopnostmi. Ovšem v mnohem menším měřítku než Jonas. Své schopnosti využívá pro pátrání po vrahovi Stockholmských bezdomovců a také pro vyšetření rituální vraždy novorozeně. Souvisí spolu tyto případy? Stojí za nimi snad některá z tajných organizací skrytých?

Jonas rozhodně není typickým superhrdinou. Je to vlastně smolař, osud si s ním zahrává už od dětství. Vlastně mi ho bylo docela líto. Od malička jej provázela bolest, byl nucen předčasně dospět a postarat se o rodinu. Přežije svou smrt a ocitá se v naprosto nové realitě. Ničemu nerozumí. Touží po tom, být zase obyčejný student, ale již není cesty zpět. Naštěstí je dostatečně silný (a to nejen fyzicky) a svůj osud vezme pevně do svých rukou.

Přebal knížky představuje Prvorozeného jako „akční sci-fi thriller ze Stockholmu“. Plně s výrokem souhlasím. Možná bych k popisu dodala ještě špetku detektivky, zejména když Eldhová vyšetřuje vraždy novorozeňat a později pátrá po Jonasovi. Trochu detektivního umění probudí kniha i ve čtenáři, člověk si při čtení musí spojovat útržkovité informace o světě skrytých a jejich schopnostech. Akce a živé dialogy jsou doplněny poutavým vykreslením prostředí.

Pokud hledáte trochu napětí a akce na deštivé podvečery, je Prvorozený dobrou volbou. Zaslouží si dost pozornosti a vtáhne vás do uliček Stockholmu, které najednou uvidíte v úplně novém světle.

Vydal: Plus; 2015
Autor: Filip Alexanderson