Představte si, že by se svět, ve kterém žijete, rozdělil na dva naprosto odlišné tábory. A zařazení do každého z nich by se určovalo podle barvy vaší krve. Máte ji rudou jako čerstvě utrženou jahodu? Tak to jste podřadná rasa. Máte ji stříbrnou? Gratulujeme, vyhráli jste vstupenku do ráje vládnoucí špičky. Rudá královna od začínající autorky Victorie Aveyardové přináší spoustu dobré akce a čtivý příběh, kde barva krve rozhoduje o tom, jaký život budete mít.

Mara Barrowová je sedmnáctileté děvče s rudou krví. Ví, že na své genetické podstatě nemůže nic změnit a tak se snaží přežít v nepřejícném světě, jak nejlépe umí – je skvělou zlodějkou, kterou jen tak někdo nechytí. Naprostou náhodou získává práci služebné v paláci, místě, které z hloubi svého srdce nenávidí. Avšak věci se zamotají a ukáže se, že nejenom Stříbrní mohou mít schopnosti, které dokážou zabíjet. Rudá Mara se stává nebezpečnou osobou v království a odhalení jejího pravého původu by mohlo ohrozit vládu Stříbrných. Boj započal.

Rudá královnaVe skupině Rudých lidé bojují o přežití. Čelí každodenní chudobě, hladu a celkové podřazenosti, protože jsou vedeni jako nižší vrstva, která nemá se svou přirozeností pomalu ani právo na to, aby se rozhodla, co si vezme dneska na sebe. V osmnácti buď nastoupí do práce, nebo jsou odvedeni na válečnou frontu. Odpor je zbytečný. Tresty kruté.

Naopak Stříbrní žijí v luxusu, nadbytku a technicky vybaveném světě. Mají nadpřirozené schopnosti, které jim jsou geneticky dány a určují významnost jejich postavení. Setkáte se tak třeba s Lamželezy, kteří rozdrtí vše, co chtějí, Floristy, jež jsou schopni nechat vyrůst strom vysoký jako celý palác nebo také Detonátory, kteří jsou chodícími výbušninami. Skutečně přehlídka fascinujících schopností ve stylu seriálu Hrdinové.

Trochu mi tento způsob života připomněl některé dnešní státy, které jsou stále pod nadvládou diktatur. Autorce se podařilo vystihnout ty paradoxní rozdíly mezi skoro stejnými lidmi, které odlišuje jen jejich postavení ve společnosti.

Victoria Aveyardová nakombinovala ve své prvotině hned několik různých žánrů – postupně se dozvídáme, že se jedná o postapokalyptický svět, kde někteří vládnou nadpřirozenými schopnostmi, lidé jsou rozděleni do dvou skupin a zemí zmítá válka. Do toho se ještě přimíchají nějaké ty milostné pletky, revoluční hnutí a máme tu klasickou současnou YA četbu, na kterou jsme zvyklí.

Když se podívám do literatury posledních let, obdobný styl děje byl hned v několika bestsellerových sériích nebo trilogií. Jen pro příklad uvedu všemi známé Hunger Games, Selekci nebo třeba Skleněný trůn. Avšak to určitě není žádná vada na kráse, která by knihu odsuzovala rovnou do jisté záhuby – pokud je příběh jinak dobře zvládnutý. Což u Rudé královny na jednu stranu je – příběh je skvělý nápad, má spoustu podtémat, které se řeší (boj za svobodu, spravedlnost a sociální rovnost), ale na druhou stranu ještě jeho provedení mírně pokulhává. Jedná se však o prvotinu a navíc o první díl série, proto se nebudu pouštět do unáhlených soudů a ráda si počkám na pokračování tvorby autorky.

Pokud vám nevadí příběhy, které jste na první dojem už někde četli, tak dílo od Aveyardové mohu doporučit. Projevilo se na něm povolání autorky, která je scénáristka, proto se můžete těšit na nenudící akci, kde se neustále něco děje. Zápletka je sice tak trochu čitelná, pokud se ji snažíte odhalit, ale jestli nejste náročný čtenář, tak je tato odpočinková knížka přesně pro vás.

Vydal: CooBoo; 2015
Autor: Victoria Aveyardová
ISBN: 978-80-7544-013-6