Máte rádi trilogii Hunger Games či Labyrint a série Píseň ledu a ohně je pro vás skoro jako bible? Jestliže máte v oblibě také příběhy z drsné Římské říše, tak je tady příběh, který vám naprosto padne do chutě. Jiskra v popelu od Saaby Tahirové totiž v sobě nese prvky všech vyjmenovaných, a přesto je to stále originální dílo, které vnímám jako potenciálně úspěšný trhák pro mládež na celém světě – což nyní potvrzují všemožná ocenění, které autorka za své dílo již dostala a odkoupená filmová práva společností Paramount.

jiskra1Kniha je rozdělena na dvě vyprávěcí linky – část od mladé Učenky Laiy, jejíž bratr byl zajat pro zradu a babička s dědou zavražděni Maskami, a část od Eliase, nejlepšího vojáka v šerosrázské akademii, který odmítá vykonávat svou přidělenou povinnost a chce zběhnout. Dva docela odlišní hrdinové z opačných stran pomyslných bojových táborů, které spojí touha po svobodě a odhodlanost zachránit své blízké před smrtí. Když se jejich životy zkříží, uvědomí si, že je k sobě poutá něco mnohem hlubšího, něco, co může ovlivnit nejenom jejich život, ale také budoucnost celého Impéria. Elias byl vyvolen pro souboj o post nového císaře a Laia odbojem vyslána špehovat do nejnebezpečnějšího místa v celém světě – Šerosrázské akademie. Jejich cesta není vůbec snadná a ukazuje se, že jim jsou přeurčeny naprosto jiné věci, než si původně mysleli…

Saaba Tahirová ve svém díle spojuje na první pohled neslučitelné prvky – žánr Young Adult, souboje na život a na smrt, nádech římského císařství, prostředí školní akademie a fantasy tématiku. Říkáte si, že z toho mohl vzniknout tak akorát dort od Kočičky a Pejska? Ani náhodou, autorka si totiž pro nás připravila první díl odvážného počinu, který zajisté zaujme nejednoho teenagera nebo dospěláka.

„Život není vždycky to, co od něj čekáš,“ řekne Kain.

„Ty jsi jiskra v popelu, Eliasi Venturie. Budeš zapalovat a hořet, pustošit a ničit. Nemůžeš to změnit. Nemůžeš to zastavit.“

I když se jedná o prvotinu, musím jako čtenář ocenit zpracování – už od prvních pár stránek jsem byla vtáhnuta do příběhu a jeho originálnost mě neustále překvapovala. Děj měl spád, byl dobře promyšlený a protagonisti nebyli určitě vůbec ploší nebo odbytí. Každá zmíněná postava zde totiž má své předem dané místo – ať už více nebo méně zmíněné. A mám takové tušení, že tohle je teprve od některých jejich začátek, protože skrývají ve svých životech mnohem více tajemství, které ještě odhalíme.

Ačkoliv byla první kniha série doplněna jen o pár nadpřirozených bytostí a to jen v drobných náznacích, tak věřím, že jejich čas teprve ještě nastane. Nechme se překvapit, kdo nám zamíchá nejvíce rozehranými kartami!

Jiskra v popelu je velice zdařilý první díl nové fantasy ságy. Vydání pokračování v originále se plánuje na srpen letošního roku a ponese název A Torch Against the Night. My můžeme nyní jen držet pěsti, aby se i dále udržela nastavená laťka. Tahirová se postarala o výborný kousek čtiva, který budu velmi ráda sledovat v jeho vývoji.

Vydal: Host; 2016
Autor: Saaba Tahirová
Překlad: Petra Johana Poncarová