Z hlubin času – či snad alternativní reality – na pulty českých knihkupectví doputoval sborník českých Star Trek fanfikcí. Zuřivý triumf ducha nad hmotou. Ve fandomu se rozlilo něco mezi potvrzením, že nadšenci jistého sdíleného univerza skutečně musí být šílení, a fascinací „oni to nakonec fakt dokázali“. Ale jak se jim to nakonec podařilo?

Příběh Star Trek Kusy začal před skoro devíti lety s plánem na originální sbírku povídek, která byla pod křídly nakladatelství Laser. Byl to v mnoha ohledech zlatý věk. Trekkies jezdili po vlastních conech, na jejich webech to žilo, a degenerace vesmíru z rukou Abramse a spol. se skrývala v netušených temnotách budoucnosti. Jenže pak se něco… pokazilo. S původním editorem.

Když se českého knižního Star Treku ujal Albert Balatka, podědil skříň plnou kostlivců. Ale nakonec kniha vyšla, vší logice a pravděpodobnostem navzdory.

stkusySvětlo světa nakonec spatřila sbírka, která je důkazem nezlomnosti ducha trekkies. Většina autorů, co zůstali věrni, jsou lidé bez literárních ambicí (s jedinou výjimkou)… a na kvalitě to je pochopitelně znát. Z homogenní masy fanfiků se výrazněji vydělují tři povídky. Dvě svou kvalitou, jedna vzbuzenými očekáváními.

Vzhledem ke své pečlivě budované pověsti ambiciozního autora a lektora kurzů tvůrčího psaní by měl, zejména v podobné společnosti, Richard Skolek excelovat. Veškeré naděje do něj vkládané však velmi rychle zmizí do míst, Odkud není návratu. Velice tradicionalistická fanovská tvorba se od ostatních nijak neliší ani stylistikou, ani vlastním vyprávěním příběhu. V amatérské lize zcela zaniká a nelaskavý čtenář chvílemi dokonce nostalgicky vzpomíná na Wattpad a kapitolovky.

Jiným kafem je Rýba na Enterprise. Markéta Čacká ani nepředstírá, že se snaží o něco originálního. Až archetypální legrácka staví autorka na ingrediencích jako přidrzlý humor, Kirk, klingoni, kupa klišé… a epidemie té nejstrašnější mužské nemoci. Zatímco hrdinnou posádku legendárního vesmírného plavidla klátí rýmička, nelze neobdivovat až geniální vypointovanost jednotlivých vtípků a precizní češtinu, která z čtení dělá skutečný zážitek.

Skutečně příjemným překvapením je nicméně Balatkův Žár slabosti. Pod otřesným názvem se skrývá cardassijská variace na Interview Jana Hlávky a Jany Vybíralové. Přesto dokázal autor jít dostatečně vlastní cestou. Navíc navzdory až přílišnému změkčení některých rysů hrdinů v závěru se mu podařila rehabilitace Cardassie jako zajímavého světa a společnosti, o níž by si toho člověk rád přečetl více… z jeho vlastního úhlu pohledu.

Zbývající povídky se dají shrnout snadno. Rozhodně nejsou perfektní. Stojí za nimi nicméně nadšení a láska ke sdílenému světu. Podobné texty se po desítkách až stovkách líhly v hájemství obskurních fanzinů a dnes okupují nejrůznější weby, jejichž čtenáře nezajímá nic dalšího než další várka oblíbených reálií. A nutno dodat, že v tomto kontextu jsou jednookými králi mezi zástupy slepých. Minimálně na pár řádcích totiž dokázaly přiblížit vizi Star Treku tak, jak si ji zamilovaly miliony lidí na celém světě. Gene Roddenberry by byl na jejich příběhy pyšný. V tom dobrém, i v tom méně pozitivním. Jeho Vesmír totiž nikdy nestál na báječných příbězích vyprávěných vymazleným způsobem. Vše stavělo na nápadu, tvůrčí jiskře, záblesku čehosi těžko popsatelného… a tohle, tohle Star Trek Kusy navzdory všemu nechybí.

Vydal: Laser-books; 2016
Editor: Albert Balatka
ISBN: 978-80-7193-400-4