Neil Shusterman je americký spisovatel narozený v Brooklynu. Poté co vystudoval střední školu v Mexico City, byl přijat na univerzitu, na které přispíval do novin velice úspěšné rubriky. Nyní je scénáristou a autorem mnoha knih pro mládež včetně románů Everlost a Downsiders, za který byl nominován na dvanáct státních čtenářských cen. V roce 2015 získal National Book Award za literaturu pro děti a mládež.

UnwindFascinující a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál – alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

Nepřipomíná vám to něco? Nepříliš vzdálená budoucnost, malé děti a darování orgánů. I když se zpočátku může zdát, že se příběh podobá knize Neopouštěj mě od Kazua Ishigura, kterou všichni známe, není tomu tak. Náměty jsou si sice lehce podobné, ale Bez šance si stále bez problémů zachovává svou originalitu. Jde o velice napínavý příběh, který zkoumá lidskou povahu a otázku, jak daleko jsme schopni zajít s medicínou, abychom dokázali zachránit lidské životy.

Rozpojování je společností vnímáno jako běžný postup. Nešťastné děti, které jsou posílány do sběrných táborů, slouží jen jako obětní beránci. Mezi ně měli patřit i Connor, Risa a Lev. Ve svých šestnácti letech Connor objevuje rodiči podepsaný spis o jeho rozpojení, Risu jako sirotka, který v ničem nevyniká, potkává stejný osud. Oba dva se těžce smiřují se svou budoucností, a tak se rozhodují prchnout při první šanci, která se jim naskytne.

Lev je však jiný. Je takzvanou desátkovou obětí, což je dítě vychované přímo k rozpojení. Lev je přesvědčen, že je to jeho poslání a nejvyšší čest být jedním z rozpojených. Pak se ale seznamuje s Connorem a Risou, kteří mají na pokrokovou medicínu úplně jiný názor. Lidé by se měli znovu snažit ošetřovat a ne jen nahrazovat lepšími díly. A tak se všichni vydávají na útěk před lidmi, kteří jim nechtějí ukrást jen těla, ale i svobodu.

Příběh je protkán novými futuristickými výrazy, které mu dodávají na věrohodnosti a také na ponuřejší atmosféře. Výrazy jako čapnutí, tleskači či samotné rozpojení probouzejí při čtení poněkud nepříjemné pocity. Stejně tak krátké pasáže o samotném rozpojení na začátku každé části knihy. Shustermanovi se podařilo z něčeho tak bezvýznamného vytvořit něco, co způsobuje čtenáři husí kůži.

„Stejně by ze mě nikdy nic pořádného nebylo, ale takto mám statisticky lepší šanci, že nějaká moje část někde ve světě dosáhne velikosti. Raději budu částečně důležitý než úplně k ničemu.“
– Samson Ward

Samotná kniha se četla velice příjemně. Musím pozdvihnout krátké kapitoly, které byly často psány z originálních pohledů, ať už samotného tábora nebo obyčejného zastavárníka. Způsob, jakým se všichni tři uprchlíci potkali, tento styl vyprávění jen podtrhuje a dokazuje, že autor ví, jak na to. Postavy nebyly ničím výrazné, což mě trochu zklamalo, jelikož se jedná právě o příběh založený na boji o své práva, žádnou jinou vadu ale nenacházím.

Pokud máte rádi příběhy, které zkoumají lidskou morálku anebo jste fanouškem již zmíněného Kazua Ishigura a jste zvědaví, jak se s podobnou myšlenkou popral Neil Shusterman v Bez šance, vřele vám knihu doporučuji.

Vydal: Euromedia; 2016
Autor: Neil Shusterman
ISBN: 978-80-242-5214-8