Svět na Souši se stal neobyvatelným, a tak bůh Kerabrit stvořil nový. Nový svět – Podmoří – tvoří dva kontinenty, Delfie a Swér. Jejich slunce slábne každým dnem a Delfům, i Temnářům tak hrozí zánik. Podaří se slunce a tím i celé Podmoří zachránit? A co bude záchrana stát?

Nadějná mladá autorka Tereza Matoušková se narodila v roce 1990 v Uherském Hradišti. Vystudovala Evoluční a Ekologickou biologii v Brně a nyní se zaměřila na Historii a Český jazyk. Kromě psaní povídek, básní a románů se věnuje pořádání různých literárních akcí pro mladé zejména v Brně.

vílí kruhyPodmořský svět osvětluje mechanické slunce. Nejen o něj, ale také o chod celého Podmoří se starali mechanici, dokud nepadli při povstání. Jenže slunce nyní pomalu vyhasíná. Staří bohové z Aze jej odmítají opravit a odvrátili se od celého Podmoří. Lúté (noví bohové vládnoucí Podmoří) se snaží slunce opravit nebo alespoň nalézt alternativu k vytvoření potřebného světla. Zdá se, že by mohlo pomoci Vílí světlo, jenže Víly se o něj nechtějí dělit, natož se jej vzdát úplně.

Vzhledem k tomu, že se mi do ruky dostala již několikátá kniha o Podmoří, obávala jsem se, že se v této mystické zemi budu ztrácet. Proto jsem sáhla nejprve po Hladových přáních, ale ta se ukázala být pouze odbočkou v celém příběhu z Podmoří. Hladová přání toho moc nevysvětlují, ale alespoň jsem se ale lehce seznámila s některými postavami. Na rozdíl od této knihy jsou Vílí kruhy mnohem temnější a spletitější. Mé tápání způsobilo množství dějových linií, postav a má neznalost autorčina světa. Matoušková totiž ještě před knihou Hladová přání vydala vlastním nákladem další dvě knihy (Dnes se neproměňuj a Branou snů) a napsala několik povídek o Podmoří. Nicméně nezoufejte, pokud se v reáliích Podmoří podobně jako já dostatečně nevyznáte, pomůže autorčin blog.

Tereza Matoušková ve své tvorbě vybudovala zcela nový svět. Podmoří má své vlastní jazyky, nadpřirozené bytosti, dvě různá božstva a svá vlastní pravidla. Příběh je navíc napsán příjemným jazykem. Autorce se podařilo spojit děj, popisné pasáže a dialogy postav do vyváženého celku. Atmosféru knihy ještě doplňují krásné ilustrace Aleny Kubíkové.

Na knize velmi oceňuji střídání vypravěčů a různých dějových linií, na druhou stranu pak bylo obtížnější se v ději a postavách vyznat. Knížka je sice rozměry malinká a útlá, ale to neplatí o jejím obsahu. Vyžádá si čtenářovu plnou pozornost. Vílí kruhy si na nic nehrají, najdete v nich nebezpečí, realistický popis scén z bojiště i soukromí hlavních postav. V Podmoří se sice schyluje ke katastrofě, ale i tak si s Femorianem a Kerdeou užijete pár pikantnějších scén.

Vydal: Mytago; 2015
Autor: Tereza Matoušková
ISBN: 978-80-87761-11-3