Proč sekl dědek s řepou a dal se raději na pěstování dýní? Jaké nástrahy čekají princeznu, která putuje do černého hvozdu zachránit nebohého prince? Kdo vrací zpátky na nebe hvězdy, jež spadnou dolů? Jaká kapela přijede hrát na ples příšer? A jak vyléčit nenapravitelné dobráctví? Na tyto a další otázky se pokusí odpovědět povídková sbírka Jana Dobiáše.

neocekavane-dychankyPočátky Dobiášovy literární kariéry jsou neodmyslitelně spjaty s časopisy Ikarie a Dech draka. Poté začal publikovat vlastní povídky, které se souhrnného vydání dočkaly ve sbírce Po dračím ohni. Jeho románovým debutem se stala Modrá luna čarodějů, Rudý měsíc války, v roce 2012 publikoval knihu Až na kraj světa. Po několikaleté pauzičce se vrací s Neočekávanými dýchánky.

Povídky, které zde naleznete, hrají především na humornou, laskavou strunu. Žánrově se nejvíc podobají moderním pohádkám, i když se otírají i o sci-fi či fantastická témata. Velmi často reflektují nějaký vzor – typicky právě pohádku nebo známé umělecké dílo. Nejedná se ale o pastiše ani parafráze, z vyprávění je patrná úcta ke klasikům jako Poe, Tolkien, Lovecraft či třeba Stoker. Ne vždy se povídky opírají o silnou pointu, někdy stojí spíše na nezvyklých úhlech pohledu, kterými pozorujete klasická témata.

Silnou stránkou díla je bohatá slovní zásoba a pestrá fantazie autora. Každá věta z knihy je malým vtipem s vlastním rozuzlením, každý obrat či přirovnání vás donutí k zamyšlení či na vaší tváři vyloudí úsměv. Celá kniha působí ohromně „barevným“ dojmem, jako by se duch českého poetismu rozhodl posednout fantastiku. K tomuto dojmu ještě přispívá široké spektrum postav a světů ze všech koutů časoprostoru.

Výraznou roli ve sbírce, jak už jsem naznačil, hraje humor. I když jsou někdy na paškál brána vážná témata, autor je vždy glosuje s milým nadhledem a nebojí se sevřít do tenat parodické logiky každý nešvar, který je lidskému druhu vlastní.

Neočekávané dýchánky jsou jako pírko lehkou četbou, která vám připomene, že život se zkrátka nedá brát vážně a že doopravdy krásné věci chodí po světě oděny v prostém hávu. Zároveň vám pomůže příjemným, relaxačním způsobem strávit pěkných pár hodin času a dodá vám tu trošku optimismu, akorát, abyste se pár dní nemuseli stresovat běžnými problémy. A za to už to stojí, nemyslíte?

Vydal: Straky na vrbě, 2016
Autor: Jan Dobiáš
ISBN: 978-80-87364-54-3