Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, snímek který má divákům představit nového Batmana, poprvé uvést amazonku Wonder Woman, ukázat souboj dvou ikon stáje DC a také otevřít vrátka k týmovce Justice League. Režie se ujal Zack Snyder, který natočil parádní 300 a také první film nového DC univerza, Muže z oceli. Ten byl rozporuplně přijat, vytýkány mu byly především chyby ve scénáři a kritiku sklidil za neskutečný digibordel, který se objevil v epickém finále (kdy duo Zod a Superman srovnalo se zemí pár bloků v Metropolis). Scénář nejprve napsal David S. Goyer, ale nakonec k filmu byl povolán kamarád Bena Afflecka, Chris Terrio, který snímek upravil k obrazu svému.

1453998593

Děj začíná velmi povedenými scénami s vraždou Waynových a jejich pohřbem, obojí precizně sestříhané a parádní začátek. Poté se přesouváme do Metropolis, kde spolu bojují Zod a Superman, tentokrát to ale poprvé vidíme i z pohledu Bruce Wayna, který přijíždí na záchranu svých lidi ze společnosti Wayne Enterprise a vidí, jakou spoušť Superman je schopen napáchat. Tím začíná Batmanovo pátrání po Supermanovi. Během další akce v poušti Superman sice zachrání svoji krásku, ale vyvolá řadu otázek, jestli jednal dobře. Bohužel již tady se vyskytuje jedna z mnoha chyb filmu. Batmana tu představují jako idiota, který není schopen najít cíl, ale Batman je přitom velmi zkušený a schopný detektiv. Prvně o sobě dává vědět také Diana Prince v krásné róbě, kterou Bruce Wayne rozhodně nepřehlédne. V té chvíli je už na scéně nějaký čas i Lex Luthor s tváří Jesseho Eisenberga. Už tady ale začíná být pěkně otravný a jeho představitel neskutečně přehrává, takže z ironického manipulátora tu máme prvotřídního šílence, který se ztrácí i ve svých projevech.

Po první hodině, která sice rychle uteče, ale nic zásadního se v ni vlastně nestane (Batman marně pátrá, Superman je v ústraní a spíše jako Clark Kent pracuje pro Daily Planet), se začíná schylovat k boji. Ten je trochu násilně představen, nebo lépe řečeno jeho důvod je dosti malicherný. Na druhou stranu tu skvěle funguje ona pochmurná atmosféra, která se nese celým filmem. Déšť vhodně doplňuje prostředí, ve kterém se bitva odehrává a pak přichází na řadu souboj. Epický, osudový a v rámci možností patřičně drsný. Superman, který by mohl Batmana velmi rychle zabít (jak také sám říká), si s ním spíše hraje a doufá, ze ho dokáže přemluvit k míru. To odhodlaný netopýří muž se s tím nemaže a díky svým hi-tech vymoženostem je téměř rovným protivníkem. Bohužel, jelikož film toho chce představit příliš moc, se z očekávaného souboje, který je i v názvu filmu, stává několikaminutový souboj, po kterém si pánové podají ruce a jdou čelit něčemu jinému. V ústraní samozřejmě za nitky tahá Luthor. Ten má v rukávu plán B, který byl bohužel představen již v traileru a je velká škoda, že odhalení padoucha jménem Doomsday si tvůrci neschovali až do samotného filmu. Supermanova nemesis, která se těžce digitálně nepovedla. Film bohužel tím pádem nemůže překvapit tolik, jak by mohl.

Batman V. Superman: Dawn Of Justice

Finální souboj je jeden velký omyl. Snyder se nepoučil a znovu nás čeká digibordel obřích rozměrů, ve kterém bohužel při některých scénách ani nevíte kdo bojuje, jak a s kým. A to i přesto, že je na scéně jen jeden nepřítel. Snímek se mu v tu chvíli rozpadá pod rukama a gradaci filmu Snyder opravdu neumí. Celkovému dojmu nepomáhá ani příliš rychlý střih, kterým trpí celý film. Stříhalo se opravdu hodně a je to vidět. Některé scény jakoby nepatřily do filmu a nebo jsou prezentovány neskutečně násilně. Za zmínku rozhodne stojí snové sekvence, které sice jakoby do děje zapadají, ale jsou nucené a navíc ne všechny může divák pochopit. Příkladem budiž sekvence s odkazem na jednoho arcipadoucha, který se v budoucnu objeví. Ano, krásný nástřel a pomrknutí po fanoušcích DC, ale pro běžného diváka těžko pochopitelné. To samé platí i o představení dalších hrdinů, kteří budou tvořit Justice League. Tímhle film trpí přímo neskutečně, snaží se dohnat rychle konkurenci, ale zapomíná, že tohle měl být souboj dvou legend, které se nakonec postaví silnějšímu protivníkovi a nic víc.

Samotné postavy ani nemají potřebnou motivaci, vztahy mezi nimi jsou bohužel představeny jen z části a vše jen směřuje k onomu finále, které má otevřít dveře DC univerzu. Po finanční stránce se to jistě povede, ale po kvalitativní je stále na čem pracovat.

Batman V. Superman: Dawn Of Justice

I tak se ale najdou ve filmu pozitiva a mohou za to především herci. Ve velmi dobré formě se nám představuje nový Alfréd s tváří Jeremyho Ironse, batmanův komorník, který se nebojí zapojit do akce a je příjemným odlehčením v jinak pochmurné atmosféře. To samé platí pro Laurence Fishburna a jeho Perryho Whita jehož vtípky nejsou nucené a do scény patřičně zapadají. No a pak tu máme poprvé na plátně Wonder Woman s tvářičkou Gal Gadot. Velmi dobře prodává svoji krásnou postavu a hlavně dokáže svým kouzlem ukrást celou scénu pro sebe, a to i když je vedle ní taková persóna, jakou je Ben Affleck. Potom, když dojde na finální boj, má na sobě stylový oblek, jde do akce a vůbec ostatním hrdinům nepřekáží, sama sobě nedělá ostudu a v boji je více než platná. Nakonec samotný Batman / Bruce Wayne s tváří Bena Afflecka. Ve chvíli, kdy bylo oznámeno jeho obsazení do role Batmana, se mnoho lidí ozvalo a volalo po přeobsazení, ale teď jim Ben vrací úder. Role mu nesmírně sedla a on sám si to uvědomuje a užívá si to. Uvěřitelný je jak jeho Bruce Wayne coby miliardář a sukničkář, tak i jako nahněvaný, nebo spíš nasupený Batman, ochránce Gothamu. Diváky může překvapit i jeho krutost, s nepřáteli se opravdu nemazlí. Je to zase jiný Batman než znáte z Nolanovy trilogie, ale svojí kvalitou dosahuje Baleova Batmana. Osobně jsem zvědav na jeho sólový film, který by si mohl Ben Affleck i sám zrežírovat.

Za zmínku stojí i povedený soundtrack, který má na svědomí duo Zimmer / Junkie XL a i když nejde o nic světoborného, tak v rámci filmu neurazí a parádně do scén zapadá. Potěší i jiná verze již známých skladeb a to hlavně u Supermana.

Batman V. Superman: Dawn Of Justice

Film rozhodně osloví fanoušky a hlavně lidi, kterým se líbil Muž z oceli. Ti si přijdou na své, dále fanoušky potěší nejeden odkaz na komiksovou předlohu, zároveň se ale najdou i tací, kterým daný styl a vyprávění nebude moc po chuti. Snyder sice umí skvěle zrežírovat akci, využít paletu barev, nějaké to zpomalení, ale udržet tempo, vyprávět děj a gradaci až do samotného konce stále ne. Kvůli tomu se film od jisté části rozpadá a finále je, jak jsem již zmínil, neskutečný bordel, který je podtržen režisérovou úchylkou v efektech. Chápu, že studio chce co nejrychleji přivést na světlo svoji týmovku, podobnou té od Marvelu, ale nemuselo to být takto násilně a navíc ve filmu, který měl neuvěřitelný potenciál. Uvidíme příští rok, jak bude vypadat očekávaná Justice League a osobně doufám, že studio bude mít větší dohled na režisérem než bylo doposud. Protože pokud chce vybudovat úspěšné a dlouhotrvající universum, tak tudy cesta nevede.

Moje hodnocení: 55%