Hra o nežádoucí je sci-fi románem o vyspělém Městě v blíže nespecifikované budoucnosti. Některá pravidla Města snad působí zvláštně, ale pokrok s sebou vždy nese i určitá omezení. Až v průběhu spletitého děje je před čtenáři i samotnými postavami okryta realita. Jen vybraní věděli o Hře a znali všechna její pravidla. O době před začátkem Hry by mohl vyprávět jen jediný obyvatel Města… tedy pokud by ještě žil.

Zdeněk Řehák se narodil v roce 1948. Po vystudování lékařské fakulty v Brně začal pracovat jako praktický lékař. V roce 2011 vydal detektivku Štvanice, za kterou získal cenu Trifid. Detektivních prvků a znalostí medicínského prostředí se autor drží i ve Hře o nežádoucí.

hra_o_nezadouciŽivot ve Městě je téměř idylický. Každý odpovědný občan přikládá ruku k dílu, a to „naplno a s maximálním úsilím“. Toto základní heslo se dokonce stalo typickým pozdravem. Vše podléhá přísným pravidlům, každý má ve společnosti určené své místo.

Série potíží a nakonec i vražd naruší každodenní bezpečnou rutinu Města. Podprůměrné výnosy Zahrady a vyšší koncentrace chloru v pitné vodě jsou jen začátek. Málokdo tyto drobné odchylky od normálu zaregistruje, všichni pokračují ve své práci a žijí své šťastné životy. Tedy až do chvíle, kdy se situace stává vážnější. Nikol Jonescová porodí dítě, které je tmavé pleti a každý přece ví, že bílým rodičům se nemůže narodit černé dítě. Je tedy označeno za nežádoucí a musí být odstraněno. Ilje Jonesco je pohřešovaný a ve Městě začínají umírat lidé.

San-Li pracuje s dětmi a sama touží po synovi. S Adamem chce co nejdříve založit rodinu. Jejich žádosti o přidělení bytu bylo vyhověno a San-Li brzy otěhotní. Až příliš brzy – ještě před zplnoletěním. Jejich nenarozené dítě se tak stává dalším Nežádoucím. Každé dítě, které není počato podle pravidel Města, nebo se u něj vyskytne genetická vada, je Nežádoucí. Proč vlastně? Adam se San-Li cítí obrovskou nespravedlnost. Nerozumí tomu, jak by z jejich lásky mohlo vzejít cokoli špatného. Mladý pár se nechce vzdát svého budoucího potomka bez boje. Podaří se jim zvítězit nad systémem?

V příběhu se objevuje poměrně velké množství postav a jejich spletité vztahy. Autor se nezabývá přílišnými detaily, otevírá hned více dějových linií. Zpočátku mi příběh připadal docela útržkovitý a některá fakta začínají dávat smysl až po samém dočtení knihy.

Příběh donutí k přemýšlení. Jsme jen poslušni systému, nebo hledáme opodstatnění pro pravidla? A co jejich tvůrci, myslí jen na své dobro, nebo dobro svých svěřenců? Na podobné otázky je velmi obtížné odpovědět a v Hře o nežádoucí odpovědi nejspíš nenajdete. Alespoň ve mně tedy kniha zanechala více otázek než odpovědí.

Vydal: Epocha, 2015
Autor: Zdeněk Řehák
ISBN: 978-80-7425-277-8