Sedmnáctiletý Quentin Coldwater je velmi inteligentní úspěšný student střední školy. Jako dítě si oblíbil Pentalogii fiktivního autora Christophera Plovera – Do Filorie a dál. Jeho vášeň pro sérii o magické zemi ho však neopustila dodnes.

Lev Grossman je americký publicista a spisovatel, žijící v Brooklynu, stejně tak, jako hlavní postava jeho knihy. Jako novinář v současné době působí v týdeníku Time. Je autorem již dvou románů (Warp a Codex), nejvíce jej však proslavila až trilogie Mágové.

Quentin spolu se svým nejlepším přítelem Jamesem míří na přijímací pohovor na Princeton. Jaké překvapení, když muže, který má pohovor vést, naleznou mrtvého. Přivolaná záchranářka jim předá připravené obálky, tu svou si však odnáší jen Quentin. Obsahuje zápisník a list papíru, který jej (rádoby náhodou) zavede do křoví. Najednou se nápadně změní okolní teplota i prostředí. Quentin se setkává s mladým Eliotem a neodpustí si otázku, zda se neocitl ve Filorii.

magove-3dCelý příběh je rozdělen do čtyř knih. Na počátku se čtenář seznámí s Quentinem a jeho nudným světem bez magie. Quentin má odmalička rád příběhy o Filorii a někde v koutku duše touží po tom, aby magie opravdu existovala. Jeho přání se stává skutečností. Je přijat na školu magie v Bakebills a čeká jej pětileté studium, po kterém se stane mágem. Jeho cesta studiem není jednoduchá, zkoušky jsou fyzicky i psychicky náročné. O magii nesmí studenti mluvit s nikým z vnějšího světa, a tak se Quentin musel rozloučit se svou rodinou i přáteli. V Brakebills ale objeví nové. Marně si ale myslí, že jej magie odvede od nudného života, stereotypu, který doteď prožíval. Zejména zpočátku v knize převládají popisy nad dialogy, což mě rozhodně neodrazovalo od dalšího čtení. Ostatně s ohledem na nejprve tichého a hloubavému hrdinu se tento styl dokonale hodil.

Po promoci se Quentin vrací do reálného světa, tentokrát ne k rodičům, ale na Manhattan, kde žije se svou přítelkyní a bývalou spolužačkou Alicí. Společně s Eliotem si užívají jeden nekončící flám, své neštěstí a depresi utápí v alkoholu a experimentují s drogami. Quentin je zklamaný – magie mu nepřinesla to, po čem toužil. Spokojenost se životem se nekoná, naplnění či smysl bytí Quentin zatím neobjevil. Quentina mi bylo svým způsobem líto. Doufala jsem, že se situace zlepší, ale autor si docela liboval v neštěstí i nadále.

Náhodu se Quentin, Alice a Eliot setkávají s bývalým spolužákem Pennym. Na magickém černém trhu získal kouzelný knoflík a všichni věří, že je to předmět, který umožňuje cestování do Filorie. Že by se Quentinovi splnilo další jeho dětské přání?

Pentalogie Do Filorie a dál mi velmi věrně připomínala Lewisovy Letopisy Narnie. Filorie je magickou zemí, ve které se objevují nadpřirozené bytosti, mluvící zvířata a tajemná čarodějnice Budíčka. Autor vypráví příběh sourozenců Chatwinových, kteří najdou cestu do Filorie, bojují zde se zlem a pomáhají filorijcům.

Grossman se v knize důkladně věnuje osobnosti Quentina a detailním vykreslením prostředí. V kterékoli fázi příběhu je něco, na co se těšit. Autor vždy otevře novou zápletku, přivede jinou nebo na chvíli odstrčenou postavu. Líbilo se mi propojení nevinného dětského příběhu o Filorii s problémy začínající dospělosti a objevením magické části naší reality.

Když jsem o knize slyšela poprvé, neubránila jsem se asociaci s Harry Potterem. Myslím, že každá fantasy o mladém čaroději mi vždy připomene Harryho. Ale po přečtení bych tyto dva příběhy, dva světy, rozhodně neházela do stejného pytle. Podobnostem se člověk ale nevyhne. Mágové jsou ovšem temnější, dospělejší. S Harrym prožijete dětství, s Quentinem adolescenci a první zklamání z rané dospělosti.

Vydal: XYZ; 2015
Autor: Lev Grossman
Překlad: Jana Rečková