Ano, doslechla jsem se, že prý tento, již sedmnáctý, díl série o lovkyni upírů a oživovatelce mrtvých Anitě Blake se vrací zpět ke kořenům a zase jednou přináší ten správný přísun zábavy, napětí, zbraní a nadpřirozeného koření. Fakt, že v tomto díle Anita opět opouští St. Luis, zní nadějně a společně s informací, že doprovod jí bude dělat lovec upírů a federální šerif Ted Forrester, známý jako Edward, se svou suitou, vyzdvihuje mé naděje do závratných výšin.

S_kuzi_na_trh_FRONTPříběh začíná v Anitině kanceláři, kde na stole leží hlava, která jí byla zaslána jako dar a pozvánka do Las Vegas. Zjištění, že dárcem byl masový upíří vrah Vittorio, nedělá Anitě úplně dobře od žaludku. Hned od začátku příběhu tak řešíme nejenom její strach z těchto neobyčejných příšer. Svou roli ve hře samozřejmě hraje i masový vrah, lovec upírů a federální šerif Olaf, ale také morální dilemata, která Anitu provází již od začátku. Najde někdy odpověď na otázku: „Jsem menší příšera než oni?“ Anita tedy zanechává všechny své miláčky doma a prchá do Las Vegas. Proč prchá? Protože nevěří, že by ji její muži nechali do takového nebezpečí odjet, a protože ji děsí její závislost na ardeur a chce si dokázat, že to zvládne sama, a protože je přeci hloupost čekat na noc, když se chystám na boj s upírem.

Ale je Anita skutečně velká holka, když odjede bez svého jídla do města plného tygrodlaků, kteří se chtějí jejím jídlem stát? A tak pokračuje v tendenci, kterou nabyla již v předchozích dílech, zamotávat se do dalších vztahů a metafyzických soubojů prostě proto, že tím může někomu zachránit život. Pokud se v tento okamžik děsíte, že tygrodlaci znamenají další sex na dvou stech stranách knihy, bát se nemusíte. S kůží na trh je opravdu díl, ve kterém se více řeší zbraně než sex, kde se více řeší profil vraha než emoce.

A po dlouhé době do knihy také vstupují nové prvky. Těmi jsou praktikující z jednotky SWAT. Tahle bandička mocných obdarovaných se o sebe dokáže docela dobře postarat i bez Anity. Nejenže je zábavné sledovat počáteční soutěžení o to, kdo z nich „dočůrá dál“ (jak by řekla Anita), ale podstatné je také to, že se tomuto soutěžení kniha věnuje dost dlouho, abyste si to vážně užili.

Erotické prvky nejsou v knize nijak přehnané a jedna žhavá scéna je prostě příjemná. Rozhodně potěší, že se autorka zbavila své potřeby přespřílišných popisů. Celkově je kniha příjemně vyvážená a odsýpá.

Vzhledem k tomu, že se S kůží na trh vrací ke kořenům, jak se blíží konec, těšíte se na velké finále, plné střílení, jiskřící moci, krve, obětí… Nemůžu Vám říct, jak kniha dopadne, to byste ji pak nemuseli číst, jen jsem měla pocit, že si asi autorka dělá srandu.

A tak si na závěr nechám takovou menší polemiku. Když se mi na té Anitě „furt něco nelíbí“, proč já ji vůbec čtu? Protože i přes slabší díly, které se v takhle rozsáhlé sérii musí zákonitě objevit, je to pořád zábavné čtivo, které alespoň většinou vede od začátku ke konci. Protože Laurell K. Hamiltonová umí psát, umí popisovat, umí postavit dialogy, umí napínat (ať v rovině detektivní nebo emoční). Udržet tak vysoký standard, jaký byl nastaven v prvních dílech snad ani není možné, ale je reálné nás zavádět stále zpět mezi naše oblíbené hrdiny, takže se cítíte, jako když zajdete do hospůdky se starými známými. Občas Vás sice zmate, odkud toho či tamtoho vlastně vůbec znáte, ale pořád máte pocit, že s ním máte něco společného.

Vydal: Epocha; 2015
Autor: Laurell K. Hamiltonová
ISBN: 978-80-7425-280-8