Už je to pár měsíců, kdy na planetě Zemi s definitivní platností začala apokalypsa. Nemoc, která dělá z mrtvých nemyslící stvůry lačnící po čerstvém mase, se rozšířila po celém světě a civilizace se v mžiku zhroutila jako hradby papírového hradu. Skupinka přeživších hledá místo k ukrytí před tuhou zimou, která přijde každou chvilku. Ne každý člen kolonie má ale stejné plány a pro někoho je svět plný násilí a beznaděje tím správným hřištěm pro špinavou hru…

Isaac Vega a Jonathan Gilmour se ve světě deskových her pohybují teprve čerstvě. Vega má zkušenosti s hrou Bioshock Infinite, pro Gilmoura se jedná o premiéru.

Dead of Winter backZima mrtvých je do velké míry kooperativní, spíše do ameritrashe laděná hra. Každý z hráčů pod svá křídla vezme skupinku kolonistů, kteří mají své vlastní statistiky, například bojové schopnosti či pozici v hierarchii kolonie. S těmito skupinkami potom hráči řeší týmový úkol – například přežít daný počet kol nebo shromáždit dostatečné množství léků. Před vámi se rozvine mapa, kterou tvoří kolonie a přilehlé lokace, například policejní stanice nebo nemocnice. Vaši hrdinové se pak jen snaží sehnat dost zásob a přitom odrážet neustále útoky nemrtvých, jejichž počty s každým kolem narůstají. K tomu jim pomáhají kostky, takže prvek náhody hraje svou roli, většina rozhodnutí je ale ve vašich rukách.

Doteď jsme byli u klasické kooperativní hry, ale Zima mrtvých má v rukávu hodně pádný triumf. Každý hráč dostane na začátku hry kartičku s tajným úkolem. Pokud jej nesplní, nevyhraje, takže je nucen dělat sobecká rozhodnutí. Jeden až dva hráči jsou pak zrádci, kteří mají také své tajné úkoly, ale uspějí, jen pokud kolonie padne. Díky tajným úkolům nikdy nevíte, na které straně který hráč stojí, a obvinění ze zrady padají častěji než na sjezdech sociální demokracie.

Třešničkou na dortu jsou pak takzvané karty osudu či křižovatky. V každém kole hráče si jeho soused jednu takovou vezme a podívá se, zda jsou podmínky pro její aktivaci (například ve hře je postava Forrest Plum nebo aktivní hráč cestuje na jinou lokaci) splněny. Pokud ano, nebo dojde k jejich naplnění v průběhu kola, křižovatka je aktivována a před hráče postaví event s rozhodnutím – například se porouchá auto, řidič kamionu dostane infarkt či se ve městě objeví bývalí policisté. Tyto karty dodávají hře pořádnou šťávu a díky flavor textům také perfektně doplňují atmosféru.

????????????????????????????????????

Na čem tedy hra staví? Především na zmíněné atmosféře. Smrt a katastrofa číhají na každém rohu a drápky vystrkuje i studená zima. Nikdy není žádné suroviny dost a vaše postavy umírají jako mouchy. V kolonii přibývá nemohoucích, kteří chtějí jíst, a krutost bývá stále častěji ospravedlňována – a v momentu, kdy první hráč udělá nepochopitelný tah, ve vás paranoia vykvete jako petrklíč.

Druhou silnou stránkou hry jsou její mechanismy. Je jich velká spousta, takže hráči mají řadu možností, jak se poprat s nelítostným osudem či chladnokrevně prokalkulovat podraz na své kamarády. Hra je navíc velmi logická, a byť by počet komponentů a první dojem mohl nováčky odradit, za patnáct minut se Zimu mrtvých naučí hrát opravdu každý, i začátečníci.

Dalším pozitivem je pak nádherné zpracování. Krásně zpracované komponenty a obrázky zaujmou už na první pohled, na druhý vás uchvátí a je prakticky jasné, po jaké hře bude chtít vaše návštěva sáhnout.

Suma sumárum, stojí před vámi velká a krásně zpracovaná hra, která má potenciál bavit dlouhé hodiny. Je určena jak týmovým hráčům, tak škodolibcům, kteří mají největší radost z pořádného podrazu. Uspokojí vděčné i náročné hráče a je povinností pro fanoušky zombie žánru. A pokud stále ještě váháte, vězte, že v nakladatelství MINDOK vyšla česká verze a Zima mrtvých je tak skutečně pro každého.