Zastáváte názor, že ženy jsou křehké květiny, které zasluhují ochranu silných mužů? Nebo je naopak považujete za nevyzpytatelné objekty, jež mohou být i životu ohrožující? S ohledem na minulost se potvrzují obě tvrzení. Ženy bývaly a stále jsou křehké, ale zároveň mohou být také nebezpečné. Zajisté si každý z vás pamatuje na Helenu z Tróje, kterou by jedna dobře mířená rána od muže zabila, avšak její krása rozpoutala spor, jenž rozhádal dva mocné národy a stál mnoho životů. A takových příběhů bylo více. Lidská historie je totiž plná žen, které nebyly o nic horšími vražedkyněmi, travičkami nebo třeba psankyněmi než jejich „kolegové“ z mužského rodu.

nebezpecne-zenySestavitelé antologie Nebezpečné ženy – George R. R. Martin a Gardner Dozois – požádali autory nejrůznějších druhů fikcí, aby se poprali s tématem „nebezpečné ženy“. A každý to vzal skutečně po svém. Nemusí se jednat totiž pouze o ženy ve smyslu fyzicky silné osoby, které jsou ohrožující pro ostatní. Naopak se dá zadané téma chápat podle každého autora úplně jinak. V jedné povídce vystupuje žena jako nebezpečná z důvodu své krásy, v další se stává nebezpečnou z důvodu možnosti ovlivnění svých dětí výchovou, kdy může nevhodnými praktikami nechat vyrůst vraha. A v neposlední řadě se může stát nebezpečnou také kvůli nemoci, která jí ovlivňuje mysl.

Ono zadat tak široké téma zkušeným a známým spisovatelům je velmi chytrá taktika. Každý jej totiž pojme zcela po svém. Někteří z oslovených autorů svou povídku zasadili už do známého univerza, které jim je blízké, např. George R. R. Martin s Princezna a královna nebo Jim Butcher s Bomba; čtenáři se tak lépe orientovali v prostředí a navíc byly již známé příběhy okořeněny o nějaké ty nové. Ostatně právě zbrusu nová povídka ze světa Písně ledu a ohně od Martina je lákadlem, které se zmiňuje už na obálce knihy. Avšak jiní autoři naopak zvolili úplně nové prostředí výpravy, které však nebylo o nic slabší nebo horší.

Antologie obsahuje dvacet jedna povídek a novel od autorů, kteří se dají považovat za špičku mezi současnými spisovateli fantasy a science fiction. Avšak nenechte se zmást, kniha neobsahuje pouze tyto dva žánry. Setkáte se zde také s historií, hororem, běžným společenským románem, paranormální fantasy nebo třeba také detektivkou. Každý čtenář si zde najde to své, co jej chytí za srdce. A díky více žánrovosti této sbírky má tak kniha šanci, aby se stala oblíbeným dílem nejenom u skupinky nadšenců, ale u mnoha lidí po celém světě.

OBSAH:

1. Holka na zabití: Joe Abercrombie
  2. Buď mám zlomené srdce: Megan Abbott
  3. Nořina píseň: Cecelia Holland
  4. Ruce, co tam nejsou: Melinda Snodgrass
  5. Bomba: Jim Butcher
  6. Raisa Štěpanová: Carrie Vaughn
  7. Zápas s Ježíšem: Joe R. Lansdale
  8. Sousedky: Megan Lindholm
  9. Prostě je umím balit: Lawrence Block
  10. Stíny pro Silence v Lesích Pekla: Brandon Sanderson
  11. Královna v exilu: Sharon Kay Penman
  12. Dívka v zrcadle: Lev Grossman
  13. Druhá arabeska, velmi zvolna: Nancy Kress
  14. Z města zbyl jen Lazar: Diana Rowland
  15. Panicové: Diana Gabaldon
  16. Nenávist až za hrob: Sherrillyn Kenyon
  17. Rozsudek smrti: S. M. Stirling
  18. Jméno bestie: Sam Sykes
  19. Pečovatelky: Pat Cadigan
  20. Lži mojí matky: Caroline Spector
  21. Princezna a královna: George R. R. Martin

Nebezpečné ženy jsou skvostná antologie, která není těžká jen svým tělem (má 720 stran a váží 1,2 kilogramu), ale hlavně obsahem. Není to jednoduchá četba, kterou se prolouskáte během jednoho večera. Jedná se o knihu, jež vyžaduje vaši plnou pozornost a neustálé využívání mozkových buněk. Ne vždy je totiž nebezpečnost žen na první pohled zřejmá. Je potřeba se nad příběhy zamyslet a některé ve vás zanechají dojem, který musíte ještě dlouho poté zpracovávat. Není se proto čemu divit, že kniha získala v roce 2014 ocenění World Fantasy Award za nejlepší antologii. Těšme se na další!

Vydal: Motto; 2015
Sestavili: George R. R. Martin, Gardner Dozois
Překlad: Hana Březáková