Marellion je sbírka povídek od čtyř autorů české fantastiky. Všechny jsou zasazeny do herního univerza české rpg hry Asterion. Každý z příběhů je naprosto odlišný – jiný autor, jiný název, jiní hrdinové, jiný styl. A přesto všechny „něco“ ohromného a tajemného spojuje. Tím „něčím“ je Marellion, město mrtvých, které ukrývá nejenom bohaté poklady a vědomosti světa, ale také je velkým pohřebištěm z dob minulých. Povídá se, že zde přežívají zombie, ghůlové a další nebezpeční tvorové. Proč by se tam za takových okolností někdo vydával? Avšak ano, správně hádáte, odvážlivci (nebo spíše šílenci) se vždy najdou a čtenáři se nyní s jejich příběhy seznámí právě díky Marellionu.

Stíny Tarosu jsou úvodní povídkou Marellionu. Sepsal ji Jan Čenis Galeta, český spisovatel žánru fantasy a historický příběhů, který se do týmu Asterion přidal v roce 2000. Jeho díla byla uveřejňována osléze v Dechu draka a popré v knižní sbírce Zrození Modrého měsíce.

Ve Stínech Tarosu se v první dějové lince představuje skupinka kolem záhadného kněze, kteří se pod jeho velením vypravili do Marellionu. Cesta to však nebude vůbec snadná a přežít pod náporem nemrtvých se podaří jen některým. Budou však stát jejich oběti za to, pro co zde šli? V druhé lince se dostáváme do komplikovanějšího a podle mě propracovanějšího příběhu, kde se Marin Šoltys musí vypořádat s náhlými útoky nemrtvých na jeho domovinu Taros. V jeho nelehkém boji mu pomáhá pohledná Danuta Butrymová, zástupkyně z Erinu, která byla vyslána do města pro uzavření výhodných smluv. Podzemí Tarosu však nyní ukrývá něco temnějšího, než se komukoli z obyvatelů kdy zdálo a je potřeba zachránit město od zkázy!

xmarelion.jpg.pagespeed.ic.sFL1o-Hy2OPrvní z povídek je čtivě sepsaná. Má části poklidné, kde se seznamujeme s hrdiny i prostředím, ale také v sobě nese spoustu osvěžující akce. Vše v příjemné rovnováze, aby to čtenář zvládl zpracovat. Je však škoda, že autor více nezapracoval na části děje okolo kněze, Stíny Tarosu by tak mohly být ještě lepší.

Druhou povídkou sbírky je Město s černou duší. Stojí za ní Radovan Kolbaba, český autor fantasy povídek, se kterými se umístil v několika soutěžích. Stejně jako jeho kolegové uveřejňoval svá díla v Dechu draka a jeho další povídky z prostředí Asterionu se objevily v knižních sbornících Hry s příběhem.

Sigur, který se veřejně představuje jako obchodník, se rozhodl vydat na cestu do marellionské knihu, aby získal cenný svazek. Avšak sám jít nemůže, potřebuje schopné pomocníky a ochranku, protože je čeká putování plné nemrtvých a dalších nebezpečných tvorů. Za své společníky si vybral Marantiel, zvídavou studentku magie, trpasličí sourozence Gorwaga a Baruchu z Bergondu, barbara Taraga a skřítčí „čarodějku“ Ši Mu. Tato povedená skupinka má před sebou nejenom cestu do Marellionu, ale také do míst ještě temnějších, aby získali to, po čem jejich srdce prahnou.

U druhé z povídek se mi líbilo promyšlení postav. Každá měla svůj příběh, který jsem jako čtenářka chtěla poznat a těšila jsem se na to, co dalšího se z jejich zajímavého života dozvím. Avšak na některých částech Města s černou duší by se dalo ještě zapracovat a přidat více fantazie, kterou bezesporu autor má, aby byly o něco méně obyčejné.

Studená krev je třetí povídkou ze sbírky Marellion. Autorkou je česká spisovatelka Hanina Veselá, která ke světu Asterionu přičichla poprvé, když sepsala v roce 2011 povídku Derteonský roh o psioničce Magně. Posléze na svou oblíbenkyni navázala povídkou Plavenský div a v roce 2013 o ní vydala samostatné dílo s názvem Magnólie a démon, na které navázala novelkou Slza po dračího pána a v minulém roce knihou Drak bere vše.

Magna se setkává poprvé s Drikem Oranžovým, dračím lordem a pánem nad Jižním hvozdem. A nebyla by to naše zrzka, kdyby za tím nestály peníze a nějaký ten kšeft. Tentokrát má totiž za úkol přivézt z pařátů mocného Drika druida Gargana. Boj o něj nebude vůbec snadný a jeho záchrana už vůbec ne. Avšak Magnólie si vždy poradí, jak nejlépe umí, i když se to pravděpodobně opět trochu zvrtne.

Třetí povídka byla osvěžujícím a energickým dílkem, které z docela pochmurných atmosfér ostatních příběhů v Marellionu vyčnívalo. Magnólie je jako neřízená střela a právě její ztřeštěná povaha, živé dialogy a potrhlé nápady vhodně okořenily celou sbírku a dodaly jí o něco více šťávy.

Sbírku Marellion uzavírá Zbyněk Kučera Holub s povídkou Volání Marellionu. V roce 2000 se začal podílet na tvorbě herního světa Asterionu a o sedm let později mu vyšla první povídka s názvem Kaat, aneb Historky Cechu Eldebranských katů, která byla do tohoto univerza zasazena. Od té doby vydal několik dalších knih.

IMG_2846To si tak jednoho dne seděla dvojice albirejských hrobníků – Uřvaný chlízt a Ragli – na zápraží svého domu a popíjeli Samohonku od Tří skřetů. Byl by to docela obyčejný den, kdyby ovšem nerozházel harmonii Albirea tajemný gombík, který na město přinesl temnotu. Zdejší mladý kat Zir se společně s hrobníky vydává přes Stínový svět do Marellionu, aby všemu navrátil řád.

Závěrečná povídka, která ukončila naše putování Marellionem, byla vhodně zvolená. Autor ji sepsal zcela odlišným stylem i jazykem, než na který jsme byli zvyklí u předchozích příběhů ze sbírky, ale právě to udělalo Volání Marellionu výjimečným kouskem, který stojí za pozornost. Postavy byly dobře zpracovány a příběh mě už na prvních stránkách upoutal. Připadala jsem si jako v podivně příjemné pohádce pro dospělé, jejíž atmosféra nutí číst stále dál.

Marellion je sbírka plná skvělých povídek, která vás mile překvapí svou různorodostí a dobrým zpracováním. I když jste Asterionem nepolíbení, tak se podle mého názoru budete dostatečně orientovat a společnou výpravu si s hrdiny užijete. Kniha je navíc v příjemné pevné vazbě s nádhernou obálkou od Tomáše Kučerovského. Ať už jste fanoušky Asterionu nebo žánru fantasy, určitě neuděláte chybu, když Marellion podrobíte svému čtenářskému očku.

Vydal: Mytago; 2015
Autoři: Jan Čenis Galeta, Radovan Kolbaba,
Hanina Veselá, Zbyněk Kučera Holub