Píše se rok 2034. Po atomové válce, která vymazala civilizaci z povrchu, přežívá na Zemi už jen hrstka lidí, kterým se podařilo tragédii uniknout v rozlehlých tunelech moskevského metra. Na jeho okraji, na stanici Sevastopolskaja, se objevuje válečník s přezdívkou Hunter. Sběratel mýtů Homér, obyvatel Sevastopolskaje, instinktivně vytuší, že jejich osudy jsou spojené, a rozhoduje se jej následovat. Cesta za záchranou metra bude ale vedle zabijáka, kterého stále pronásleduje temná minulost, více než zkouškou odvahy…

metro2034Dmitrym Glukhovskym už jsme se seznámili v recenzi na Metro 2033, první knihu z jeho úžasného světa. Druhý díl autorovu reputaci ještě zlepšil; kniha byla přeložena do více než deseti jazyků včetně korejštiny, v Rusku se prodalo 300 000 kopií za půl roku.

Jaký je tedy druhý díl? Řekněme si to na rovinu, jiný. Mysteriózní atmosféra, na které Metro 2033 stavělo svoje kvality, trochu opadá – ne úplně, ale dost. Většina nebezpečí a paranormálních jevů, které v prvním díle vyvolávaly mrazení v zádech a zabraňovaly jít se v noci vyčůrat, se zde snad až příliš rychle vysvětluje, čímž mizí hrůza z neznámého. Nahradily ji úvahy o životě, trošku nevýrazná hlavní dějová linie, avšak také pořádná porce akce.

Nejzvláštnějším prvkem je bezesporu samotný Hunter. Jen málokterá kniha má hlavního hrdinu psychopata, který svůj boj o lidskost dávno vzdal a zabíjí stejně snadno, jako dýchá. Během knihy pošle k ledu víc lidí, než to za rok zvládne alkohol za volantem, a Homéra vnímá jako otravnou nutnost. Naopak postava Saši, osiřelé mladé dívky, která prožije příběh jako z absurdního dramatu, nedává knize nic moc navíc, a ani milostný trojúhelník, který její přítomnost vyvolá, není dotažený tak, jak by měl.

Metro 2034 nemá hloubku, která první díl odlišovala od tisíců dalších knih toho žánru. Velké finále? Ano, je tu také, ale nepřekvapí vás zdaleka tak jako předtím a navíc je zkažené pokusem vznést do depresivního světa a depresivního příběhu trošku hollywoodského optimismu, který se sem hodí podobně jako plavecká čepice na trénink ledního hokeje.

I přes chyby je Metro lehce nadprůměrnou knihou. Autor psát rozhodně nezapomněl, děj má svoji sílu, i když je občas zpomalován úvahami nad koncem světa i jeho novým začátkem. Zjistíte spoustu nových poznatků o světě díla, politice stanic i temných dětech radiace. A až na zmíněné nedostatky se budete obstojně bavit.

Momentálně se pracuje na českém překladu Metra 2035 a já věřím, že tento díl vrátí sérii zpátky na výsluní.

Autor: Dmitry Glukhovsky
Vydal: Euromedia Group, k. s. – Knižní klub, 2015