Arťom sice žije v metru odmalička, ale pořád z něj má trochu strach. Ví, že jeho spletité chodby, zrádné pasti a číhající monstra už zavraždily stovky jeho obyvatel. Ale den, kdy bude muset opustit domovskou stanici VDCHN a ponořit se do sítě křivolakých tunelů, aby nalezl smysl svého života a zachránil všechno, co mu kdy bylo drahé, se neúprosně blíží…

Dmitry Glukhovsky, ruský spisovatel a žurnalista, ukázal čtenářům své nadání poprvé v roce 2005, když publikoval svoji postapokalyptickou prvotinu nazvanou Metro 2033. Kniha si rychle získala velký okruh fanoušků a následovalo pokračování Metro 2034, které se proměnilo v masívní internetový projekt, sdružující několik umělců různých oborů. Kromě toho byly podle obou knih vydány úspěšné počítačové hry.

metro2033Metro 2033 představuje neradostnou vizi budoucnosti. Veškeré známé lidstvo, které přežilo jadernou válku mezi velmocemi, se skrývá v tunelech moskevského metra. Jednotlivé stanice, žárlivě si střežící svůj majetek, mezi sebou uzavírají a porušují křehké aliance a nové frakce se objevují stejně rychle, jako mizí. Obyvatelé metra přežívají na pěstování hub, chovu vepřů a jedině nebojácní stalkeři v protiradiačních oblecích vycházejí v noci ven, aby v nepřátelském světě plném mutantů a stvůr nalezli technologie, které by jim usnadnily život.

Mladík Arťom cítí, že je vyvolen k většímu úkolu než okopávání žampionů. Jeho domovská stanice VDCHN trpí pod útoky nelidských bestií z povrchu. Zásoba munice se tenčí a pomoc stále nepřichází. Setkání s nebojácným Hunterem, bojovníkem beze strachu, je pro něj znamením. Arťom se vydává na obtížnou cestu, na jejímž konci možná pochopí, proč jej osud nechává dosud naživu.

Metro 2033 je knihou, nad kterou budete ještě zatraceně dlouho přemýšlet. Napůl mystické putování Arťoma, pronásledovaného tajemnými vizemi, se mění v mnoho žánrů kombinující epos plný lidskosti, naděje i smutku nad absurdním osudem člověka. Arťom se setká s mnoha tajemnými postavami, které formují jeho život a připravují jej na roli, o níž má jen zkreslené představy.

Druhou hlavní postavou knihy je bezesporu samotné metro, nekonečné kilometry tunelů žijící vlastním životem. Pocit, že metro je bytost a lidi vnímá jako nádor, je neodbytný. Všudypřítomné šílenství, záhadná ztracení, monstra z tunelů i lidé, které život v temnotě proměnil ve vraždící psychopaty, to vše přispívá k hororové atmosféře a ještě více podtrhuje mysteriózní vyznění knihy.

Dalším rozměrem díla je akčnost. Metro je pěkně tvrdý svět a bez kalašnikova nebo alespoň ostrého nože v něm nepřežijete ani dvě zastávky. Válek frakcí, soubojů tvrdých komandos s radioaktivními monstry i obyčejných přestřelek pro trochu zisku zde najdete dost. Nikdy ale nepřehlučí hororové vyznění knihy, neboť řada bitek má strašidelný či bezvýchodný podtón.

Metro 2033 nabízí fanouškům žánru špičkovou kvalitu, která neselhává v žádné disciplíně. Pro mě osobně jde o jeden z nejlepších čtenářských zážitků roku, který svou syrovostí navíc září v době, kdy je postapo žánrem spíše pro teenagery. A fanoušci ruské fantastické školy si k maximálnímu počtu bodů můžou připočíst ještě jeden navíc.

Autor: Dmitry Glukhovsky
Vydal: Euromedia Group, k. s. – Knižní klub, 2015
ISBN: 978-80-242-5116-5