Nicodemus Weal, učeň proslulého magistra Shannona, by možná mohl být vyvoleným čarodějem nedostižné moci, který jednou zachrání svět. Jenže se zároveň zrodil jako kakograf, což znamená, že přes svůj potenciál není schopen reprodukovat magické texty, aniž by je přetvořil v nebezpečná pakouzla. Někteří věří, že jeho handicap jej předurčuje stát se antispasitelem, avatárem chaosu zvaném Buřňák. Nicodemus se dostává mezi mlýnské kameny politických frakcí, které jej touží ovládnout a použít k vlastním cílům…

Blake Charlton, lékař v oboru interní medicíny a kardiologie a nově také autor fantasy, debutoval svou povídkou Endosymbiont. Do velké literatury vstoupil trilogií Čarotepec. Povídání o Nicodemu Wealovi je inspirováno jeho vlastním handicapem, Charlton se během dospívání potýkal s dyslexií a jen málokdo věřil, že dokáže vystudovat vysokou školu.

čarotepecČarotepec přináší do literárního sklepa především svěží vítr originality. Základní myšlenka sice příliš neopustila „potterovské“ paradigma – na první pohled nevýrazný student magie bude čelit velkému zlu a pod dozorem svého mentora se stane klíčovou postavou při záchraně světa – ale jinak se potkáte s víc novinkami než při propuštění z vězení po desetiletém trestu. Asi největším nositelem inovace je systém magie, která funguje pomocí magických jazyků. Detaily rozepisovat nebudu, na to zde není dost prostoru, ale máte se na co těšit.

Neméně zajímavý je také svět díla. Z prvního dílu trilogie toho ještě moc nepoznáte, Nicodemus prakticky neopustí školní půdu, okolního vesmíru tak jen ochutnáte – a budete zatraceně zvědaví. Temní mágové spřádající plány na sepsání kouzla, které by ovládlo svět, démoni chřadnoucí na nedostatek uctívačů, mrtvé rasy, malí i velcí bohové, v tomhle kotli se vaří z fantasy jen to nejlepší.

Kniha je místy laděná do detektivního či pohádkového hávu, vždycky si ale udržuje velmi solidní úroveň a její tempo je vysoké. Hlavní postavy – i když jsme se s jejich archetypy již mnohokrát setkali – působí sympaticky a rychle si je oblíbíte.

Čarotepec je velmi kvalitní knihou, která uspokojí chytrého náročného čtenáře stejně jako konzumenta fantasy. Mezi její devizy patří kvalitní práce s jazykem, slušně zpracovaný příběh a především obrovská spousta originality, což se dnes nevidí moc často. Pokud toužíte po něčem stejně dobře zpracovaném jako netradičním, sáhněte po Čarotepci – určitě nebudete litovat.

Autor: Blake Charlton
Vydal: Laser-books, 2015
Série: Čarotepec 1