Kniha je mladým chlapcem, který se jednou chce stát důstojníkem Hnědých košilí. Bydlí v táboře, kde je připravován na svoji budoucí kariéru, a o okolním světě nemá prakticky žádné ponětí. Až jednoho dne zachrání život tajemnému chlapci jménem Kočka, který mu odhalí pravdu – nemá se z něj stát důstojník, ale živá kořist v brutální hře pro bohaté…

Tom Isbell je především hercem a kariéra spisovatele je u něj teprve v zárodku. Z minulosti má na kontě již několik divadelních her a odbornou literaturu taktéž na divadelní téma. Útěk z teritoria smrti, trilogie vydávaná v angličtině pod názvem Prey, je jeho autorským debutem v tomto žánru.

preyV dnešní době se nám dystopií vynořilo jako hub po dešti a Útěk z teritoria smrti přichází přispět svým dílem. Bohužel, nepřináší nic nového. Téma knihy je zoufale neoriginální. Příběh o skupině dětí, které musí svým rozumem vyzrát na partu zákeřných, mnohem lépe vycvičených a vyzbrojených zabijáků, je pro nás podobnou novinkou jako chudý chlapec, jenž se stane kouzelníkem. Což by samo o sobě nevadilo. Horší je, že absence čehokoliv nového je jen jedna z řady chyb, které potenciálně zábavné dílko sráží ke dnu.

Tou druhou je hromada nelogičností jak v chování postav, tak v ději samotném. Že hlavní ženská hrdinka Hope stíhá na chlapce Knihu, kterého viděla jednou v životě, myslet i v situacích, kdy by měla spíše řešit, jak přežít následujících pět minut, chápeme. Moderní dystopie míří přeci jen na teenagery a lásky v nich není nikdy dost. Ale jinak? Zoufale se snažíte přijít na to, jestli je Republika Pravá Amerika opravdu jen líheň radiací ozářených dětí, které slouží jako živé terče; kniha se vám přitom namluvit, že ano. Nechápavě kroutíte nad tím, jak se z hrdinů stanou během dvou dnů stopaři, kteří by Setonem nakrmili orly, a jak hlavní postava, která údajně kulhá, přeběhne desítky kilometrů v horách a vůbec si žije tak, jako by žádný handicap ani neměla.

Další, co vás zarazí, je propracovanost psychiky jednotlivých charakterů. Nebo spíše nedodělanost. Černobílejší charaktery abyste u Jiráska hledali; autor se postavám sice občas pokusí dát druhý rozměr, ale té snahy je v knize zoufale málo. Hlavní hrdiny byste občas nejradši zfackovali do bezvědomí a ty zbylé si pro změnu nezapamatujete ani pět minut.

Jedno pozitivum ale najdeme. Přes všechny zápory, které jsem popsal, se kniha relativně dobře čte. Myslím, že čtenářům kolem dvanácti let, kteří ještě nemají tak kritické oko, by se mohla líbit. Pořád se v ní něco děje a je psána jednoduchým srozumitelným stylem. Na druhou stranu, nemůžu se zbavit dojmu, že byla šitá moc rychlou jehlou. Řada teenagerů, zejména těch méně sečtělých, by ji ale mohla ocenit i tak.

Autor: Tom Isbell
Vydal: Euromedia – Yoli; 2015
Série: Prey 1