Před osmnácti roky se ztratila vesmírná loď Pól. Všichni si myslí, že je nenávratně ztracena; Pól ale ztroskotal na málo známé, bezvýznamné planetě na okraji vesmíru. Její posádka, označená za mrtvou, přežila – nebo alespoň posledních pár jedinců. Svět, ve kterém se ocitli, ale příliš pochopení pro cizince nemá. Místní fauna a flóra je pro lidi smrtonosná a počasí vyvádí psí kusy. Skupinka nechtěných kolonistů velmi rychle chápe, že je jen na jejich adaptačních schopnostech, jestli ještě někdy uvidí Zemi…

Kir Bulyčov, vlastním jménem Igor Vsevolodovič Možejko, již bohužel není mezi námi – zemřel v září 2003. Nesmrtelným jej ale učinilo jeho dílo, především scifi, určená pro mládež. Bulyčov vydal knihy jako Vynálezci z Guslaru či Alenka z planety Země. Populární je také jeho dvojpovídka Slyšel jsem Zemi a Země je příliš daleko, která u nás v současnosti vychází sjednocená pod názvem Osada.

osadaOsada je sice formálně scifi, ale reálně mi spíš připomínala dobrodružný román z dob Daniela Defoe – lepší označení než „robinsonáda“ pro ni jen tak nenajdeme. Osada popisuje život lidí v neznámé, drsné a nehostinné krajině, v zemi, kde jediné šlápnutí vedle či chybný odhad vedou k jisté smrti či alespoň pořádným komplikacím. Není dost potravin ani léků, a co je horší, začínají „docházet“ sami obyvatelé osady a je jasné, že děti, které přežily ztroskotání či které se narodily v osadě, budou muset velmi rychle dospět.

Druhou rovinou příběhu je pak psychologie postav, zejména hlavních hrdinů, z nichž většina jsou teenageři a Zemi znají tak maximálně ze vzpomínání starců. Vyrůstáním na tak drsném místě se z nich stávají divoši a mnozí umí lépe lovit zvěř a stopovat než číst a psát. Neztratí se z nich civilizace úplně? Nezmění se osada a její osazenstvo v doupě, obývané smečkou vlků?

Knížka je orientovaná spíše pro mladší čtenáře, čemuž odpovídá celkové vyznění textu, připomínající spíše Dva roky prázdnin než brutální survival scifi. I když se postavám do cesty staví řada překážek a hlavně zezačátku udržují atmosféru napjatou jako tětivu, postupem času se trošku otrkáte a přestanete věřit, že by vaše oblíbené charaktery mohly skutečně zemřít (byť vyvrcholení knihy touhle vírou ještě před koncem stihne zatřást).

Silnou stránkou díla je řemeslně velmi umně zpracované vyprávění. Příběh pěkně a srozumitelně utíká a prakticky v každém momentu se něco děje. Zajímavý je také svět knihy, podrobný popis všech možných organismů planety a jejich principů fungování a také pozvolné a nevděčné práce postav, které se snaží vybudovat si v pekle alespoň prozatímní ráj.

Osada je nadprůměrná kniha, kterou si užijí především mladší čtenáři. Kus kouzla si v ní ale najde každý – dobrodružství vesmírných trosečníků je atraktivní téma a v tak zábavném zpracování, jako nabídl Bulyčov, by byla velká škoda Osadu ani nezkusit.

Autor: Kir Bulyčov
Vydal: Triton; 2015
ISBN: 978-80-7387-798-9