Budoucnost. Totalitní diktatura, svazující svoje obyvatelstvo bizarními předpisy a zákazy, už čelí svému poslednímu nepříteli – virtuální realitě. Její světy jsou posledním útočištěm před šedí skutečného života. Tajn, nejmladší z legendárních bratrů Gezů, nejlepších tvůrců světů na světě, nechce nic jiného než přežít. Osud má ale pro něj nachystány obtížnější úkoly…

Jana Rečková, česká lékařka a spisovatelka, si už dávno nemusí ve světě fikce nic dokazovat. Vydala tolik povídek a románů a přeložila tolik knížek, že byste z nich mohli založit vězeňskou knihovničku. Z poslední doby zmiňme například výborný překlad Rothfussova Jména větru či román Dračí mor.

VirtualniVrazi_FRONTVirtuální vrazi jsou přes lehce béčkový název svěží novinkou na poli české fantastiky. Ačkoliv sama autorka uvádí, že jde o fantasy a nikoliv kyberpunk, mezi těmito dvěma žánry se bude trošku tancovat. Je ale pravdou, že co se kontinuity, srozumitelnosti a ladění týče, román je blíže fantasy.

Hlavní hrdina, Tajn, je zkrátka eso. Ve virtuálních světech umí spustit takový koncert, že by zíral i Beethoven, a snad právě proto jej režim zároveň potřebuje i nenávidí. Tajn proto žije jako na horské dráze; chvílemi musí spolupracovat s režimem a s nechutí lovit a zabíjet hráče, jimž je bratrem. Chvílemi zase v ilegalitě šéfuje herně nebo se živí jako hrobník či důlní kopáč. Situaci mu komplikují dvě femme fatale, virtuální kráska Nessie, dobře tající svou totožnost, a dcera vysokého důstojníka režimu Jetelka, vzbuzující lásku bez ohledu na její „stranickou“ příslušnost.

Vrazi ve vás vyvolají spoustu pocitů. Především orwellovskou depresi, kterou všechny vraždy a sebevraždy a nemožnost utéct už ani k počítačové hře ještě umocňují. Knize se ale dobře daří také udržet si mysteriózní atmosféru. Tím, že bruslí na samotné hraně reality a nabízí řadu otázek typu „Je možné, aby se reálný subjekt dostal do virtuální reality i jinak než pomocí avatara?“, vzbuzuje určitou příchuť pohádkovitosti.

Především se ale můžete těšit na pořádnou akci. Kniha je rozjetá do pěkně vysokých otáček; Tajn nemá moc čas si vydechnout a buď se rozmachuje mečem ve virtuálním světě, přičemž jej jednou rukou na konzoli stíhá upravovat k obrazu svému, nebo se v šedém, deštěm a bahnem zmáčeném světě snaží přežít další den tak často, že mu začíná být pomalu, ale jistě jedno, jestli ještě někdy uvidí svítání.

Kromě snad až příliš optimisticky laděného vyvrcholení nemám dojem, že by Rečková šlápla snad jen půl stopy stranou. Výborná práce s jazykem, strhující příběh, zajímavé postavy a duch pořádné dystopie jsou jen několika zbraněmi z celého arzenálu, kterým po vás budou Virtuální vrazi střílet. A byla by moc velká škoda uhýbat.

Autor: Jana Rečková
Vydal: Epocha, 2014
ISBN: 978-80-7425-263-1