potter1Letos je to již patnáct let od doby, kdy bylo také českým čtenářům umožněno nakladatelstvím Albatros seznámení s prvním dílem úžasné fantasy série pro děti – Harrym Potterem. Kultovní příběh o jedenáctiletém čaroději znají lidé po celém světě, jeho příběh byl přeložen do šedesáti sedmi jazyků a do června 2011 se prodalo přibližně čtyři sta padesát miliónů výtisků. První kniha o Harrym Potterovi byla v originále vydaná v roce 1997 v nakladatelství Bloomsbury ve Velké Británii.

Před dvěma lety se nakladatelství Bloomsbury rozhodlo, že vydá Potterovskou ságu znova, ale tentokrát v ilustrovaném vydání. Toto úžasné rozhodnutí mnohé z fanoušků úplně minulo, proto pro nás bylo letos na podzim příjemným překvapením, když se dostala na náš trh česká verze. A jaké jsou první dojmy?

Harry Potter a Kámen mudrců_©Jim Kay_2Ilustrovat tak kultovní příběh, jakým se za ta léta stal Harry Potter, je skutečně nelehký úkol. Fanouškovská základna kolem J. K. Rowlingové je opravdu velká, proto bylo potřeba najít člověka, který se tohoto úkolu zodpovědně ujme. Stal se jím Jim Kay, talentovaný umělec z Velké Británie, jenž vystudoval ilustraci na Westminsterské univerzitě a hned poté začal pracovat v knihovně a archívu galerie Tate Britain a v Královské botanické zahradě v Kew. Po objevení jeho tvorby jedním nakladatelem se stal ilustrátorem na volné noze.

V roce 2012 získal Jim Kay za svá díla k Volání netvora od Patricka Nesse medaili Kate Greenawayové a o rok později byla dohodnuta spolupráce na tvorbě nového vydání Harryho Pottera.

„Ilustrace Jima Kaye mě hluboce zasáhly.
Miluji jeho interpretaci světa Harryho Pottera a cítím se poctěná a zároveň vděčná, že propůjčil svůj talent právě tomu.“ – J. K. Rowlingová

potter4Ilustrovaná verze knižní série Harry Potter je podle mého názoru skvělý nápad. Děti, které na něm před lety vyrůstaly, nyní mají možnost zprostředkovat tento jedinečný příběh svým potomkům a zároveň si užívat společně se svými ratolestmi. Je to skvělé načasování, nemyslíte? V plánu je zatím vydávat jeden díl Potterovského dobrodružství ročně. Již nyní mohu říci, že já nevynechám ani jedno, protože se jedná o skvostné dílo a sama jsem zvědavá, jak se Jim Kay popere ve svých ilustracích s postupně temnějším vývojem příběhu.

Jedná se o skutečně detailní kresby. Každá kapitola je v knize uvedena ilustrací, která většinou zabere minimálně půl strany. Někdy jsou kresby na více stranách po sobě, někdy zcela chybí, ale to vůbec nevadí. Jsou velmi vhodně zakomponovány do textu i prostoru, proto si budete užívat při čtení nejenom příběh, ale také jeho nádherné výtvarné zpracování.

Nádherné ilustrace jsou v Harry Potter a Kámen mudrců vhodné k věkové skupině, pro kterou je první díl určen, ale zároveň jsou stejně kouzelné i pro dospělé čtenáře. Jim Kay se svého úkolu zhostil jako opravdový Pán s velkým P a nám nezbývá nyní nic jiného, než se těšit na další díl!

Vydal: Albatros; 2015
Autor: J. K. Rowlingová
Ilustroval: Jim Kay