OBR_9422 (kopie 2)Hanina Veselá je česká autorka, která do spisovatelské branže pronikla s knihou Magnólie a démon, jež se odehrává v univerzu tuzemské RPG hry Asterion. Hlavní roli zde sehrála sexy zrzavá psionička Magnólie, která nás provázela také v krátké novele s názvem Slza pro Dračího pána. Letos v prosinci vyšlo očekávané pokračování příběhů naší zrzky v knize Drak bere vše a novele Studená krev, jež vyšla jako součást sbírky Marellion. Autorka také napsala dvě na sebe navazující povídky Derteonský roh a Plavenský div.

Konečně jsme se dočkali! Magnólie je zpět v plné síle a v zásobě má opět pořádnou várku akce, prsou a plnou brašnu sprostých slov. Člověk by čekal, že v jejím věku už bude jednat rozumněji, ale ona i přesto do všeho skáče po hlavě a slovo autorita jí něco říká jen tehdy, když jde o kejhák. Noly, Magna, Jasna či jednoduše Magnólie – žena mnoha tváří a přesto pořád ta stejná. Co si pro nás tentokrát připravila?

„Láska je jediný řetěz, který skutečně váže.“
Hajmón, Kirbegův kat

MagnólieHanina Veselá rozjela v Drak bere vše hned několik příběhových témat. Některé jsou klasické a očekávané, avšak některé jsou poněkud – řekněme kulantně – šokující. Řeší se nejrůznější druhy lásek, rodinné vztahy, hříchy i tajemství historie, (ne)očekávaná budoucnost a tajemné karty, které způsobí svým držitelům smrt. Ostatně kolem karetní hry s trefným názvem Drak bere vše se celý příběh nenápadně motá a prozrazuje postupně její důležitost. Jako čtenář si chvilkami budete připadat jako v Kruhu. Akorát že místo kazet se do zabíjení pustí pro změnu karty. Magnólie rozjela opět doslova vražednou zábavu, co myslíte? Ale nic menšího bychom od ní nečekali.

Kniha však není pouze „prostá“ dark fantasy, v Drak bere vše se vyskytuje opět k našemu potěšení i inteligentní humor, který pozvedává knihu opět do jiné roviny, jež dodává další Magnólii potřebnou živost a sympatičnost. Dílo vás baví, postavy jsou uvěřitelné a jejich hlášky dostanou leckdy čtenáře do kolen. Kniha je celkově dobře sepsaná, určité pasáže byly v Drak bere vše opravdu moc hezky propracované. Kupříkladu u návštěvy hlubin moře, přenesení do Thurgu nebo třeba návštěvy místnosti se zrcadly byla atmosféra vytvořena skutečně famózně a jen těžko byste mohli přerušit v tuto chvíli čtení.

drak-bere-vseZatímco v Magnólie a démon & Slza pro dračího pána jsme si vystačili s několika málo dějovými prostředími, tak příběh Drak bere vše se vyskytoval na spoustě různých míst. A právě přechody mezi jednotlivými částmi univerza Asterionu pro mě nebyly příliš jasně zpracované, odehrály se na můj vkus příliš rychle a ocenila bych pomalejší „nástup“. Jako pozitivní však vnímám rejstřík postav na konci knihy, který mi chyběl v Magnólie a démon. Jakožto člověku, který nemá paměť na jména, a už vůbec ne na taková, která vidí poprvé v životě, jsem tento doplněk v knize velice ocenila. Pomohlo to příběhu, aby byl více přehledný i pro ty, kteří se příliš neorientují v reáliích Asterionu.

Co se týká naší nejhlavnější zrzky Magnólie, tak ta mě stále baví. Může si souložit, s kým chce, jak chce a kde chce (fajn, to „s kým“ je trochu přehnané, jednoho si mohla odpustit!), její slovník nevybíravých slov může být klidně roven padesátiletému dlaždici nebo dvacetileté rádoby drsné holce, ale ta ženská je jednoduše číslo, které mě svým ztřeštěným chováním zaujalo. Její impulzivita bezpochyby opět zaujme.

A jak je na tom v pokračování lord arcimág, a zároveň Modrý drak, Zvin? Za zmínku určitě stojí, to mi můžete věřit. Chvíli jej jako čtenář nenávidíte, pak nějaký čas tolerujete a následně s ním najdete společnou řeč. A o pár stran dále mu opět nemůžete přijít na jméno, které stejně ani skutečně neznáte. Nikdy nevíte, co od něj čekat – zda je to drsný záporák jako batmanovský Joker nebo naopak skrytý dobrák jako potterovský Snape. Vypsané ambivalentní pocity považuji za znak, že postava byla opět dobře propracovaná a mé vnitřní já se těší na jeho případné další působení.

„Proč by se nemnožili? I stvůra může darovat život.“
Staré nekromantské přísloví

Další příběh s Magnólií měl své chybičky, na kterých by se dalo ještě zapracovat, ale ty jako fanoušek naší zrzky velice ráda přehlédnu. Dokud mě bude ta její ztřeštěná osobnost bavit, o svého příznivce určitě nepřijde. Na dalším díle se už dle slov autorky pracuje, takže doufejme, že se jej brzy dočkáme!

Vydal: Mytago; 2015
Autor: Hanina Veselá
Vazba: brožovaná