Na Helikonii, planetě, kde Velký rok trvá dva a půl tisíce let, právě přichází jaro. Lidská rasa se probouzí z dlouhotrvajícího úpadku a vrací se zpátky na výsluní; znovuobjevuje ztracené technologie, vědy a kulturu. Nikdo z následníků nové generace netuší, že jejich boj o existenci sledují miliony diváků kdesi v daleké budoucnosti…

Brian Wilson Aldiss se narodil roku 1925 v Norfolku v Anglii. Napsal desítky knih a získal za ně celou řadu cen cen; jmenujme například krátkou sci-fi Skleník (Laser 1992) nebo Slintající strom, za který vyhrál cenu Nebula. Cyklus Helikonie, který v současnosti vydává nakladatelství Laser-books, je jedním z jeho nejlepších děl. Helikonie – Jaro je pak prvním dílem této série.

helikonie1Hlavním hrdinou helikonského cyklu není nikdo jiný než samotná planeta, která zde představuje – podobně jako v teorii Gaia – živý, neustále se dynamicky proměňující organismus s velmi specifickým ekologickým systémem. Klíčem k němu je střídání tří ročních období – jara, léta a zimy – přičemž během stovky let dlouhé zimy lidstvo téměř vyhyne. Na jaře jeho poslední zbytky opouští své úkryty v horách a jeskyních, aby se navrátily k zemědělskému způsobu života. Hlavním protihráčem lidí jsou fagorni, chlupatá humanoidní rasa zasvěcená zimě, která na klimatické změny reaguje po svém. Aniž by to většina lidí věděla, přirozené pudy nutí fagorny k velké migraci, jejímž důsledkem bude rozhodující střet o nadvládu nad planetou. Třetí „stranou“ jsou pak pozorovatelé z vesmírné stanice Avernus kroužící nad Helikonií, kteří planetu analyzují a záznamy z ní posílají na Zemi, kde je se zpožděním stovek let sledují nadšení diváci. Tento prvek „Velkého bratra“, fanoušků, kteří sledují krvavý boj o život v nelítostné krajině a zuřivě fandí vlastnímu druhu, přináší knize nový rozměr a celou řadu etických otázek; odpovědět si na ně musíte ale sami.

Děje na planetě jsou popisovány dvěma způsoby. Jednak objektivně, z pohledu výzkumníků na Avernu, kteří se omezují především na empiricky zaznamenatelné jevy, biochemické procesy atd. Kultura a duševní život planety je nám přenášen prostřednictvím hlavních hrdinů, obyvatel města Oldoranda, kdysi hrdé metropole, která teď ale připomíná spíše ruinu a jen mohutné stavby a výdobytky neznámé současnému lidstvu naznačují, že kdysi stála civilizace na pevnějších nohách. Stáváme se svědky, jak lovecká kolonie postupně znovuobjevuje zemědělství, náboženství a obchod.

Helikonie je jednak kronikou, jednak fascinujícím pohledem na gigantickou živou bytost – planetu. Zatímco kamera pomalu jezdí nad sněhovými pláněmi, v útrobách obřích jeskyní či mezi měsíci planety ve studeném vesmíru, připadáte si jako svědek dokumentárního filmu. Když se potom obyvatelé Oldoranda rozhodnou domestikovat své první zvíře, spolu s ostatními vědci Avernu napjatě sledujete jejich pokusy a spolu s diváky na Zemi řešíte náboženský rozměr konfliktu mezi lidmi a fagorny. Budete se cítit trochu jako voyer, ale budete se dobře bavit.

Na druhou stranu, počítejte s tím, že kniha není koncipována jako klasický román. Protože hlavní dějovou linií je vztah mezi oběma rasami a současně vývoj celé planety, klasická sci-fi dobrodružství, jak je známe, jsou spíše vedlejšími minipříběhy, které ale hrají klíčovou roli v celkové mozaice. Skrz specifičnost díla se mu pravděpodobně vyhnou fanoušci akční sci-fi či fantasy. Na druhou stranu, něco tak originálního a zároveň dobře zpracovaného se nevidí každý den. Helikonie – Jaro je vědecký experiment natolik povedený i jasný, že se bude líbit i ryzímu laikovi – nebo fanouškovi reality show.

Autor: Brian Wilson Aldiss
Vydal: Laser-books, 2015
Série: Helikonie 1