Po přistěhování Alrika a Vigga to Mariefredu skončily malebnému maloměstu poklidné časy. Okolím se kromě gangu prominentního výrostka potlouká i havěť ze severské mytologie a je na bratrech, aby vše zpacifikovali – a pokud možno z toho vyšli se zdravou kůží.

pax3Za sérií PAX stojí rozhodnutí Asy Larssonové přesvědčit dnešní děti, že knihy jsou vlastně zábava, čtení nebolí a je vlastně cool. To se podařilo a jejich série láká ke čtení lépe než Harry Potter. Dokonce se nemohu ubránit kacířské myšlence, oč lépe je zvládnutý a o kolik jsou jeho protagonisté zajímavější než Jindra Hrnčíř a spol. (Hermiono, profesore Snape, promiňte).

Alrik a Viggo jsou sympatičtí outsideři, s nimiž je radost se ztotožnit, zejména, když je člověku deset. A přestože si motiv vyvolenosti běhá kdesi v pozadí jako křeček v kolečku, příliš neotravuje a naopak nechává vyniknout každodenní volby, rozhodnutí a nutnost reagovat tváří tvář i těm zcela přirozeným hrozbám, bez ultimátní autority typu ředitel Brumbál za zadkem.

Dívka ze záhrobí nepatří v rámci série, navzdory strhujícímu finále, k nejlepším dílům. Ano, je zatím nejstrašidelnější, ale to vyplývá už z ústředního motivu. Po brilantním Grimovi přízrakovi znamená určitý sešup.

Motiv skoro zapomenutého zločinu a krvavé pomsty sám za sebe funguje víc než dobře, navzdory všem nutným zjednodušením. Nadpřirozená linie si svou úroveň drží, přestože vzhledem k původu jak mladší, tak starší generace hlavních protagonistů mohly Larssonová a Korsellová víc přitlačit na pilu. Problém je s novými prvky a motivy, kterých je najednou příliš a rozbíjejí strašidelnou atmosféru Stop hrůzy. Záhady různého typu se na sebe vrší bez ladu a skladu a nedostanou příležitost pořádně zarezonovat.

Civilní dějová linka je přitom kapitolou sama o sobě. Místy více než slibná, většinu doby utopená otázkami, co je čím dál těžší si neklást. V případě, že člověk úspěšně přežil školní docházku. A právě zde je zakopán myling.

Po stránce stylistiky i vidění reality se autorské duo plně přizpůsobuje mladým čtenářům. Z toho plynou skutečnosti, které těm starším a zkušenějším polezou na nervy. Navzdory odvaze nakusovat kontroverzní témata, jako je pěstounská péče či selhání biologické rodiny, je sice zavádí na tenký led, přesto nechávají svůj svět co nejjednoznačnější.

Larssonová s Korsellovou cíleně ignorují, že život je plný odstínů šedé. Jejich Mariefred tvoří především figurky a šablony. Nutno dodat, že dobře napsané. Konflikty sourozenců s arogantním svatouškem Simonem gradují ve velkém stylu a ať už v jiných záležitostech podléhají místní rodiče takřka neskutečným hysterickým záchvatům o bezpečnost svých dítek, teenager šikanující celou školu ve velkém stylu jim prostě nevadí. Jenže na to jsme si mohli zvyknout. PAX je prostě PAX.

Vydal: Host; 2015
Autoři: Asa Larssonová, Ingela Korsellová
Překlad: Marie Voslářová