Postavit dům, zasadit strom, to už dnes zvládne skoro každý. Co takhle si postavit zámek? Tak trochu pohádková hra Zámky šíleného krále Ludvíka, kterou vytvořil Ted Alspach, je pro to jako stvořená. Jestli se chcete nechat unést do doby nám tak vzdálené, tato hra vám nabízí ideální příležitost.

Na stavbu takového rozměru se musíte řádně připravit. Srovnat si přes 70 místností, chodeb a schodišť, nezapomenout na haly a samozřejmě na peníze. Dále se neobejdete bez ústřední desky, která vám bude sloužit jako nekompromisní developer. Spočítá vám body i úspěšnost stavby. Hra je určena pro 1-4 hráče a trvá kolem 90 minut.

ludvik gameplay

Na začátek hry vám postačí pěkný ranec peněz. Všichni hráči se snaží vybudovat svůj vlastní zámek, což mezi vás zasazuje semínko rivality. V každém kole je jeden z hráčů Mistr stavitel a z ústřední desky nakupuje místnosti jako první. Nakoupit místnost je jedna věc, ale začlenit ji do komplexu tak, aby navazovala na ostatní místnosti a dávala smysl i body, je věc druhá. Pravidel na usazení místnosti není málo, pochopit je bude stát trochu přemýšlení a notnou dávku potu.

Samozřejmě je nutné zachovat alespoň jeden východ ze zámku, mezi jednotlivými patry se neobejdete bez schodů, žádná místnost nesmí sousedit s okraji zahrad ani sklepních místností. Pokud vedle divadla umístíte ložnici, vysloužíte si dokonce mínusové body. Projít ze sálu tapisérií rovnou na květinovou zahradu, to by si nechal líbit každý a i hra vás odmění dodatečným body. Musíte tedy důkladně přemýšlet, která místnost se hodí nejenom vám, ale které chcete nechat svým sokům. Dále jsou k dispozici karty úkolů, které vám například za začlenění jízdárny do zámku pomohou k vítězství.

ludvik play

Body dostáváte už v průběhu hry. Po ukončení stavby vás nemine královská odměna, která váš zámek může posunout vysoko nad sousedovic ubohou šlechtickou chaloupku. Neztratit se ve stavbě a počítat si body i peníze není pro žabaře. Proto taste meče a buďte ve střehu. Ne každé zlato se třpytí.

Hra Zámky šílence Ludvíka je zpracovaná do detailu a nechybí ji i špetka humoru. Pravidla o stavbách dávají smysl a tím dokáží vtáhnout hráče do děje. Při budování takové stavby je nutné přemýšlet strategicky a hlavně dopředu. Oceňuji vizuální zpracování, které se zrcadlí královským dobám. Tato deskovka vám přijde vhod při podzimním sychravém počasí i když zůstanete doma sami.

ludvik back