Když Jacka načapali, jak si prohlíží Divý plamen, všem bylo jasné, že ho přišel ukrást. Takže mu rovnou nasadili želízka, odtáhli jej na popraviště a sťali jeho drzou hlavu. Samozřejmě, říkal jim, že se vrátí, aby se pomstil. Ale všichni se uklidňovali tím, že to bude až za dlouho. Jenže „za dlouho“ se dřív nebo později vždycky změní v „teď“…

jackofshadowsTaková práce, jako je Amber, sebere i profíkovi Zelaznyho formátu pořádný kus času a energie. Není tedy divu, že si Mistr odskočil, aby se trochu vydýchal – a v rámci pauzy mezi prvním a druhým Amberem napsal dílo Jack, Pán stínů, napůl scifi, napůl fantasy, které ale úplně nezapadá ani do jednoho z těchto žánrů. Připadal vám Amber zvláštní, ale přesto se vám líbil? V tom případě oceníte i Jacka.

Kniha je, ve zkratce řečeno, psychologickým vývojem jedince, který by se podle všech předpokladů nijak neměl měnit – ale přesto se tak děje. Od té doby, co Jacka popravili, se mu život smrsknul jen na jedinou věc, pomstu. Protože je jako temnoťan prakticky nesmrtelný, má na své plány spoustu času a je zatraceně důkladný. Z krále všech zlodějů, lehkomyslného dobrodruha, jehož moc je stejně smrtonosná jako nevyzpytatelná, se jednou nespravedlností stane fanatik, posedlý svými nepřáteli a odhodlaný udělat cokoliv, aby zaplatil staré dluhy. Ale vykoupí tím svoje štěstí? To je otázka, kterou si klademe – a kterou nejsme schopni bezpečně zodpovědět ani po přečtení celé knihy. Mohlo to celé být jinak?

Středobodem díla je pochopitelně Jack. Příběh kolem něj není zdaleka tak důležitý; hlavní důraz je kladen na jeho činy a úvahy. Stojí ale za zmínku, že se děj díla opět odehrává ve fantasmagorním vesmíru plném zajímavých míst a světů (přičemž ten nejmenší z nich se vám vejde do kapsy). Za pozornost stojí i ostatní postavy, například Jackova Nemesis ztělesněná Pánem Netopýrů, mužem neuvěřitelně krutým, ze kterého se ale ve světle Jackových činů stává nevinná oběť – a pak pochopíte, že hra světel a stínů je do velké míry určena úhlem pohledu.

Kniha není akční, byť se v ní několik zábavných akčních pasáží vyskytuje. Nestojí ani na epickém světě či vyprávění, byť se v ní hýbou skály a z králů se stávají klauni. Není založena na velkém konfliktu dvou stran, byť temnota a světlo a magie a věda zde koexistují v nepříliš přátelské rovnováze. V podstatě není ničím jiným než svědectvím muže, který ví, jak chutnají nebeské výšiny i jak koušou pavouci na dně sklepa. A přitom je zábavná. Plná myšlenek a symbolů, plná úvah o dobru a zlu bez jakýchkoliv berliček, vytvořených z konkrétních slov. Přečtenou ji budete mít za týden, ale obohaceni její četbou budete celý život.

Autor: Roger Zelazny
Vydal: Straky na vrbě; 2015
ISBN: 80-86428-05-2