Kdesi daleko v horách, kam běžný smrtelník nikdy nevkročí, žijí stolinové – zakrslí humanoidi s tesáky a schopnostmi vyvolávat kouzla, jaká budí úžas a hrůzu. Horkokrevný Harš, dědic bohatého statku, si nikdy nemyslel, že řeči o nich jsou víc než pohádky – dokud jeden z nich nezabušil na dveře a nepředal mu tajemný dopis. Nebezpečí je sice veliké, ale poklady stolinů lákají…

poklady_stolinuSlovanská mytologie je neustále na vzestupu. Pryč jsou ty časy, kdy jsme si mysleli, že Řekové, Seveřané a další národy mají zábavné bohy a my jenom praotce Čecha. Právě naopak. Slovanská mytologie je drsná a syrová, prosycená vůní sosnového dřeva a hlukem boje. V české kotlině si toho už dávno všimli autoři jako Červenák nebo Žemlička, sousední Polsko má Rafaela A. Ziemkiewicze.

Poklady Stolinů jsou rozděleny na dvě povídky. V té první, Hrebor Podivín, se setkáváme s outsiderem Hreborem, prokletým mužem, který kličkuje jako zajíc, ale osud jej nemilosrdně pronásleduje. Ve druhé pak zamíříme spolu se statečným Haršem, odhodlaným Blizborem a tajemným Žegostem až ke kořenům hor, kde v tichosti a skryta před okolními zraky zuří válka o osud světa.

Poklady stolinů nejsou klasické hack&slash fantasy plná usekaných končetin a kvílících vdov. Jde spíše o tolkienovsky epický příběh v tenoučkém šatu, utkaném z pověr, smutku a hrůzy. Hlavním atributem knihy je totiž atmosféra strachu a nejistoty, která se vkrádá do čtenářovy mysli lépe než v lecjakém hororu. Bohové nejsou vznešení a hrdinové nejsou neporazitelní, naopak. Lesní běsy, tajemná kouzla, špatná znamení a vytí vlků provází naše hrdiny, kteří od začátku pochybují – udělali jsme dobře? Neměli jsme raději zůstat doma za pecí? A co si budeme povídat, možná měli. Všudypřítomná beznaděj dává tušit, že i když dobro porazí zlo, bude to Pyrrhovo vítězství.

Kniha má necelých dvě stě stran, takže se dá čekat, že v centru pozornosti bude samotný děj, byť první povídka o Hreboru Podivínovi stojí na hlavní postavě. Na malém prostoru se tak odehrají dva velké příběhy, ve kterých proti sobě možná nestojí tisícihlavé armády, ale touha přežít tím není o nic méně naléhavá, právě naopak.

Malý rozsah díla je ale i nevýhodou. Myslím si, že o padesát stránek více by knize slušelo – šílenství, které postupně stéká hlavním postavám na zádech jako studený pot, nabízí prostor pro podrobnější seznámení s hrdiny, kterého se ale dočkáme jen letmo, což je možná škoda. Knížka uteče, bavíte se, ale když se vás na ni za rok zeptám, nejspíš budete tahat odpovědi hodně hluboko v paměti.

Tak jako tak, Poklady stolinů jsou výbornou odpočinkovou knihou na dovolenou či na čtení před spaním. Jejich tajemná atmosféra prosycená kouzly vás nepochybně zaujme.

Autor: Rafał Aleksander Ziemkiewicz
Vydal: Straky na vrbě, 2005