Mechanický anděl je první díl trilogie Pekelné stroje. Autorkou je Cassandra Clare, bestsellerová spisovatelka, která se rozhodla napsat spin-off své předešlé úspěšné série Nástroje smrti, která se stala oblíbenou po celém světě.

Nenechte se však zmást, znalosti pro čtení zde prakticky žádné nepotřebujete, protože si knížku užijete plně i bez nich. Jedná se o samostatný příběh, odehrávající se na jiném místě i v jiném čase, díky čemuž se stává samostatnou jednotkou, která vás může zaujmout. Stejně jako u Nástrojů smrti se jedná žánrově o young adult s prvky steampunku a urban fantasy.

Dva hadi navzájem si požírající ocas, tvořící dokonalý kruh.
„Uroboros,“ pronesl Jem a hnul se blíž, aby na dáku viděl.
„Dvojitý. Co myslíš, že to znamená?“
„Konec světa,“ odpověděl Will s očima upřenýma na dýka.
Pousmál se. „A začátek.“

mechanickyandel1Hlavní hrdinka Tessa Grayová je sympatická, mladá a trochu naivní dívka, která je po příjezdu do Londýna unesena lstí Temnými sestrami kvůli schopnosti, o které ani do té doby neví, že jí disponuje – je totiž měnička podob. Po několik dlouhých týdnů je nucena projít si tvrdým výcvikem, aby se naučila tuto schopnost ovládat a byla připravena pro nechtěný sňatek s tajemným Magistrem. V den její svatby je zachráněna lovci stínů a plány se najednou úplně změní. Ocitne se v jejich sídle a poznává postupně tajemství nejenom Londýna, které je k jejímu překvapení plné, kromě lidí, i čarodějek, vlkodlaků nebo třeba upírů, ale také přichází na to, co je ona samotná vlastně zač. Avšak jejím hlavním cílem stále zůstává nalezení bratra Nathaniela, který byl údajně také zajat. Jak se Tessa popere s těmito nelehkými úkoly?

Příběh se odehrává v devatenáctém století a je situován do tehdejšího viktoriánského Londýna. Kouzelné místo pro výpravu už samo o sobě, co myslíte? Cassandra Clare uměla správně vykreslit tehdejší temnější, magickou a možná i trochu pochmurnou atmosféru, kterou se toto období vyznačovalo. Jak se dostáváte hlouběji do příběhu, tak se sžíváte s prostředím a užíváte si to, co vám autorka tímto způsobem předává. Zároveň prožíváte životy našich postav, které jsou dobře propracované a pro čtenáře celkem uvěřitelné.

Clare je již zkušenou spisovatelkou a jde to skutečně vidět. To, co se jí příliš nepovedlo v Nástrojích smrti, vypilovala právě zde – především tedy uvěřitelnější charaktery. Díky tomu se knížka skvěle četla a nechybělo jí potřebné napětí, občasný humor a ani drama. Příběh vás vtáhne už na prvních stránkách a je těžké Mechanického anděla odložit. Dílo je skutečně čtivé a nechybí mu ani dobře mířené hlášky hlavních hrdinů. Některé jejich vzájemné dialogy vám dokonce vykouzlí upřímné pousmání na tváři, což dodává příběhu opět o něco lepší čitelnost – upřímně se totiž bavíte.

Za velký klad však považuji hlavně zpracování. Knížka nemá hluchá místa, která by byla navíc. Neustále se zde něco děje – buď se bojuje, přichází na kloub tajemstvím nebo třeba řeší, co nebo kdo je Tessa vlastně zač. Vše je předkládáno postupně a v malých dávkách, aby čtenáři nebyli přehlceni, ale přesto se bavili.

Trilogii Pekelné stroje je věrnými čtenáři Clare vyčítáno, že některé postavy jsou si hodně podobné s protagonisty z Nástrojů smrti. To je bohužel pravda, ale mně to příliš nevadilo. První díl jsem si užila, jak se na tento žánr patří. Domnívám se, že nejvíce pravděpodobně zaujme právě věkovou skupinu teenagerů a mladých dospělých, ale kdo má rád oddychovou a hlavně čtivou četbu, tak v Mechanickém andělovi najde to pravé.

Autorka nás pekelně navnadila na další díl a my nyní musíme trpělivě vyčkat, než bude jeho český překlad vydán. Podle ohlasů anglických čtenářů se máme na co těšit, tak se nechme překvapit!

Vydal: Yoli; 2015
Autor: Cassandra Clare