Chcete příběh plný napětí, specifického stylu zábavy a hlavně ukázky silné vůle člověka? V tom případě sáhněte po Marťanovi od Andyho Weira, který nyní vyšel v reedici u Knižního klubu. Nebudete toho litovat. Přinese vám totiž několik hodin skvělé marsovské zábavy, na kterou jen tak nezapomenete.

„Jsem v hajzlu.
Tak zní můj kvalifikovaný názor.
V hajzlu.“

Náš Marťan nese jméno Mark Watney. Je to na první pohled neskutečný smolař, který byl souhrou nešťastných okolností donucen zůstat na Marsu o mnoho solů více, než bylo původně v rámci mise Ares 3 v plánu. Vinou písečné bouře, která náhle zasáhla jeho expedici, se byl nucen se svou posádkou nouzově evakuovat. Jenže při tom se stal problém… Jeho posádka odletí bez něj, protože se domnívá, že Mark je mrtvý. Od teď je na to sám. Zůstal odkázaný pouze na sebe a svou vynalézavost, než přijde pomoc ze Země. Ale je to vůbec reálné, když ani neví, že přežil? A pokud se to čistě náhodou dozví, tak podaří se jim poslat pomoc dříve, než vyhladoví k smrti? Příběh usilovného boje o život je tady!

martanAndy Weir se celý svůj život věnuje vědě a technice – převážně tedy předmětům jako je relativistická fyzika, orbitální mechanika a dějiny vesmírných letů s lidskou posádkou. Už od dětství ho navíc fascinuje cestování ve Vesmíru. A právě všechny tyto důvody Weira motivovaly napsat Marťana, po jehož vydání na veřejnost sám doufá, že to je jen jeden z mnoha jeho příběhů z prostředí kosmu.

Příběh Marťana je nám předkládán formou deníkových zápisů, které jsou členěny do přehledných podkapitol podle toho, ve kterém solu (marsovském dni) se zrovna Mark nachází. Díky tomu nám hlavní postava zprostředkovává své každodenní zážitky – ať už jsou rutinní nebo úplně nové – a my můžeme jeho boj prožívat společně s ním. Leckterý čtenář (se v mnou v čele) by ani nevěřil, jak se pěstování brambor nebo výroba vody může stát tak zajímavou činností, kterou budete hltat od počátku až do konce. Ale nedivme se, náš hrdina to umí vždy zpestřit, jak se na něj patří! Autor je navíc kromě skvělých výpravovacích schopností také technicky zaměřený a díky tomu získávají jeho popisy oprav, úprav nebo vymýšlení metod přežití pořádnou dávku realističnosti.

Hlavní postava Mark je pro mě úžasným příkladem ohromné lidské vůle přežít za každých okolností. To asi chce pořádný kus odvahy, co myslíte? Zvláště v případě, že zůstanete úplně sám na místě, kde si bez skafandru neotevřete při jízdě roverem ani okýnko… Je to vynalézavý a inteligentní mladík, který má nezlomnou vůli a úžasný smysl pro humor.

Za velmi silnou stránku knihy považuji právě Markovy hlášky, kterými je celé dílo prošpikované a přitom skvěle vyvážené. Náš protagonista svými občasnými trefnými a vtipnými poznámkami upoutá snad každého čtenáře. I když je na chvíli v depresi – ostatně se mu nedivme –, tak umí i v tom nejhorším najít pozitivní východisko. Mark je jednoduše osobnost, která nejenom zaujme, ale mnohdy rozesměje svou bezprostředností a ztřeštěnými (a přitom logickými) nápady.

Andy Weir má jednoduše talent upoutat už na první stránce, a čím déle jeho příběh čtete, tím méně se od něj chcete odrhnout. Při hltání příběhu totiž máte pocit, že se ani nejedná o sci-fi, ale realistický příběh astronauta, který se skutečně stal. A proto potřebujete nutně vědět, jak to celé dopadlo. A je vám jako čtenáři docela jedno, že tento motiv už někdo před autorem ve svém díle použil, protože právě Weir tomuto tématu dodal zase jiný a přesto poutavý nádech. Autor má nakročeno skvělým směrem a my nyní můžeme jen doufat, že nám brzy přinese další skvělý příběh, který bude stát opět za to!

Vydal: Knižní klub
Autor: Andy Weir
Překlad: Michal Prokop