Princ Corwin má stále co dělat. Po tom, co zjistil, že Amber není tak úplně Amber a že ví poměrně málo o vesmíru i sobě samém, před ním stojí poslední úkol: zachránit vesmír a zabránit zrádci z vlastní rodiny, aby si z něj udělal dětskou stavebnici na hraní. A to bude ve světě, kde se každá pravda rozpadá v prach, jen na ni pohlédnete, zatraceně obtížný úkol…

amber3Předposlední díl Amberu od Rogera Zelaznyho, který v originále vyšel v roce 1976, je zde – a můžeme říct, že stejně jako zbytek série, ani Paže Oberonova neztratila po těch letech nic ze svého kouzla. Spíš naopak, zraje jako dobrá slivovice a ujišťuje dnešní mladou generaci, že fantasy nezačíná Harry Potterem.

Zatímco Znamení jednorožce bylo knihou otázek, Paže Oberonova je knihou odpovědí. Počítejte s tím, že spousta věcí, které vám roztáčely šedivou kůru v lebce, bude ujasněna k vaší spokojenosti. Někdy budete šokováni, párkrát vám hlavou mihne „to jsem si přesně myslel“, každopádně role tohoto dílu v ději je celkem pochopitelná, nastavit jeviště pro závěrečnou scénu, tedy Dvory chaosu.

Ale abyste si nemysleli, že se jen budeme dívat, jak se chudák Corwin, polobůh zmatený jako Goro před Tokiem (kdo si pamatuje, vážení?), dozvídá, o co vlastně jde, můžu vás ujistit, že stálé atributy série nikam nevymizely. Za prvé, nedostaneme odpovědi na všechny otázky, to by nás snad i mrzelo, takže pořád ještě je nad čím žasnout a dumat. Za druhé, zůstává zde mlhavá, neurčitá, tajemná a kouzelná atmosféra milionů světů, které se navzájem ovlivňují a protínají (zejména vizi v Tir-na Nog´thu považuji za jednu z nejlepších pasáží knihy). Tomu přispívá i fakt, že v každém světě běží jinak čas, takže v momentu, kdy Corwin prchá Ardenským pralesem a něco jej pronásleduje – podobně jako v prvním díle – vás napadá, co všechno se s pralesem mohlo stát, jestli se změnil – a vše směřuje k tomu, že se bojíte o osud svého hrdiny, protože v neustále vyvíjejícím se kosmu se může stát opravdu cokoliv.

A za třetí, nezapomnělo se ani na trochu dobrodružství, šarvátky a vůbec všechny rekvizity, které fantasy jako buk potřebuje. Ale, co si budeme nalhávat, tato stránka ustupuje trošku do pozadí. Zelazny celkově dokazuje (ne, že bychom to předtím nevěděli), že v dobré fantasy prostě nemusí jít primárně o boj, alespoň ne v tom upoceném, krvavém a železném slova smyslu.

Kdo si koupil první díl Amberu, ten dostal chuť na druhý – skoro jako s pivem. Efekt je přitom v mnohém podobný – hluboké zamyšlení, zlepšení nálady, pocit, jako kdybyste se vznášeli někde jinde. Takže ano, dám si to ještě jednou, a rád.

A klidně k tomu i to pivo…

Autor: Roger Zelazny
Série: Amber 4