Princ Corwin se vrátil. Koruna Amberu je na dosah a mohlo by se zdát, že se jeho sny vyplnily – ale opak je pravdou. Nebezpečí, které ohrožuje Amber, může zaútočit jakkoliv a odkudkoliv, ať už armádou monster nebo dýkou v ruce zabijáka, který by docela dobře mohl být Corwinovým bratrem. Tuhle záležitost nerozlouskne jen tak někdo – ale Corwin není jen tak někdo. Sága o jediném pravém světě pokračuje…

Roger Zelazny, jeden z nejvýznamnějších autorů západní fantasy a apoštol symbolické fantasy, pokračoval v troušení zrnek příběhů a moudrosti – a výsledkem je třetí díl Amberu, navazující na Devět princů Amberu a Pušky Avalonu.

amber3Třetí díl knihy nás pozvolna začne zavádět tam, odkud dává Zelazny ty nejhezčí góly – do roviny symbolické fantasy, protknuté mnoha metaforami a náznaky. Atmosféra tajemství vybuchne ve Znamení jednorožce jako sopka a každý krok, o který se přiblížíte rozuzlení, znamená nový symbol či záhadu navíc. Sny, vize, představy a iluze, vše se míchá v jednom ďábelsky rozpáleném kotli. Zároveň ale tato rovina nepřebíjí samotný děj, naopak, perfektně se s ním doplňuje.

Příběh se totiž knihou vine jako pověstná Černá cesta – občas se schová, občas vykoukne, ale pořád víme, že tam je, a těšíme se a zároveň bojíme, co najdeme na jeho konci. Situace kolem lorda Corwina se totiž neustále zamotává. Přestává být jasné, kdo je spojenec a kdo je nepřítel, a dokonce i naprosto základní hodnoty jeho světa se začínají třást v základech. Jaké jsou vlastně principy Amberu? Co stojí za magickou mocí trumfů? Co jsou Stíny doopravdy zač, a co je tedy samotné nesmrtelné město Amber? A co na to Jan Tleskač? Otázky vás zavalí jako vlna a s každou další se stupňuje palčivost a nutnost jejich odhalení.

Přes to všechno je Znamení jednorožce pořád ještě fantasy a nemusíte se bát, že jsme se přes samá mystéria zbavili starých dobrých atributů žánru. Byť jde akce do pozadí, pořád nás čekají dramatické momenty, kupříkladu hon na Randoma, který prchá napříč světy a přitom se rve se smečkou pronásledovatelů, nemá chybu, stejně jako pěstní souboj mezi Corwinem a jeho bratrem – ale víc už neprozradím.

Pokud se na knihu podíváme z hlediska zařazení do série, vidíme zde určitou paralelu se schématem antického dramatu. Pokud nás první díl seznamoval se situací a plnil roli expozice, zatímco druhý hlouběji nastínil a rozvinul konflikt, Znamení jednorožce představuje krizi. Právě v tomto díle se lámou hodnoty, boří mýty a vyvrcholení knihy je i vyvrcholením dramatu, momentem, kdy není jisté vůbec nic a čtenář se ptá sám sebe, kam až jeho neznalost i neznalost postav vlastně sahá. Takové momenty musíte zkrátka milovat, protože jsou znakem kvality, příslibem silných emocí a lákadlem na další díl.

Znamení jednorožce mluví jasným hlasem. Přečtete si je, užasnete a toužebně sáhnete po dalším dílu, aby byla vaše zvědavost ukojena. Jsou na světě věci, které se zkrátka musíte dozvědět – a jak to s Amberem skončí, je jedna z nich.

Autor: Roger Zelazny
Série: Amber 3
Vydal: Straky na vrbě