Po mnoha set letech, která strávil v nedobrovolném vyhnanství na Zemi, se Corwinovi konečně vrátila paměť. Je princem Amberu, jediného pravého města – a také právoplatným dědicem trůnu. A teď, když je Otec pryč, přišel čas vzít si, co mu patří. Ale sourozenecké vztahy jsou vrtkavé a Corwin bude muset pečlivě zvažovat, kdo je spojenec a kdo nepřítel…

Rogera Zelaznyho není třeba dlouze představovat – a už jsme tak učinili v recenzi na Devět princů Amberu. Jeden z nejvýraznějších autorů fantasy minulého století zanechal svojí tvorbou významnou stopu a reedice jeho kultovní série Amber nabízí dnešním čtenářům možnost se s ním seznámit.

amber2Puškami Avalonu se znovu vrací možnost cestovat tajemnými Stíny (mezi něž patří i náš skutečný svět), bojovat proti stvořením z jiných světů a především kout pikle. Amber v podstatě připomíná českou politickou scénu v zábavnějším hávu – všichni proti sobě navzájem intrikují a ďábelských plánů zde najdete víc než narkomanů na brněnském nádraží. Taková alchymie ovšem působí jen za předpokladu, že jsou na výborné úrovni zpracovány osobnostmi jednotlivých postav, a o tom nemůže být v celé sérii pochyb.

Každá postava představuje naprosto jiný charakter, motivaci a přístup ke světu. Zatímco Random nemá mocenské ambice a spíš ho zajímá jazz a létání na kluzáku, Gérard je oddaný své rodině a nikdy neodmítne žádné dobrodružství. Julian myslí především na sebe a v druhé řadě na trůn, zatímco hlavní hrdina Corwin je připraven nést tíhu zodpovědnosti za Amber – ať se to komu bude líbit, nebo ne. Bublající kotlík plný odlišných postav, které ale mají velmi podobné způsoby a cíle, je jedním z nejzajímavějších aspektů série.

Dalším aspektem, který dělá knihu atraktivní, je neustále střídání různých světů. Varianty jsou opravdu pestré – od Avalonu, kde v duchu artušovské mytologie hrdinní rytíři čelí zlu, přes světy podobné tomu našemu po neobydlené pustiny skrývající mnohem víc, než by z písku a kaktusů šlo vyčíst. V jednom světě postavy pokuřují doutníky a baví se o výtvarném umění, ve druhém ty samé postavy vytahují meč z těla nepřítele a špinavou rukou si utírají pot a krev z čela.

Druhý díl patří v sérii mezi ty přímočařejší. Čekejte tedy větší než obvyklé množství akce. To ale neznamená, že by bylo mystérium Amberu zúženo na krvavá jatka. Akce zde nemá vždycky charakter souboje, a pokud ano, jsou zábavné a originální.

Chválit Amber je jako prohlásit, že Jarda Jágr není špatný hokejista. Žádnou díru do světa tím neuděláte. Máte Amber? Pak víte, jak je dobrý. Nemáte jej? Tak si jej kupte. Nikomu, kdo nebyl v Londýně, nevysvětlíte, jak je to skvělé město, dokud tam nepřijede a neuvidí je. A se Zelaznyho eposem platí to samé.

Autor: Roger Zelazny
Série: Amber 2
Vydal: Straky na vrbě