Vítejte v budoucnosti. Čeká vás nekonečný život, plný nekonečných možností a zážitků. Tedy alespoň pokud jste se narodili v Evropě a jeden z vašich rodičů obětoval svůj život za ten váš. Svět je přelidněný, jen evropská populace čítá 120 miliard lidí. Spojená Evropa přijala zákon o volbě – každý se rodí s právem na nesmrtelnost, ovšem pod podmínkou, že na svět nepřivede dítě. V takovém případě se musí své nesmrtelnosti vzdát. Co si vyberete: pokračovatele vašeho rodu, nebo nesmrtelnost?

Dmitry Glukhovsky je současný ruský autor, žijící v Moskvě. V roce 2005 debutoval sci-fi románem Metro 2033, za který obdržel cenu ESFS Awards Eurocon 2007. Následující román, Metro 2034, se také stal bestsellerem a během příštího roku nás čeká překlad třetího dílu série Metro.

largePodle Zákona o volbě si každý může vybrat buď věčný život, nebo zplození potomka. Takové dítě musí být následně nahlášeno a jednomu z rodičů je podán akcelerátor stárnutí. Jeho délka života od této chvíle nebude delší než v průměru deset let. Spousta rodičů se snaží zákon obejít a s nenahlášenými dětmi se ukrývají. Členové Falangy, tzv. Nesmrtelní, mají za úkol aplikovat akcelerátor a odebrat nenahlášené děti do internátu. Z chovanců zde vychovávají přísným režimem, tvrdými tresty a namáhavými zkouškami budoucí příslušníky Falangy.

Jan Nachtingall, jeden z Nesmrtelných, mi nejprve nebyl vůbec sympatický. Připadal mi chladný a schopný splnit jakýkoli, byť nelidský, příkaz. Není se však čemu divit, ve čtyřech letech jej odebrali matce a odvedli do internátu, kde byl právě k tomuto vychován. Nyní je mu dvacet devět let a dostává úkol od senátora: vést svou jednotku při naoko běžné razii (pravým cílem je však odstranění teroristy i jeho těhotné ženy). Ale úkol zpacká. Rocamoru nechá utéct, Annelii ušetří a ukryje. Neuposlechnutím rozkazu projevil svou lidskost a získal tak mé sympatie. Postupem času Jan zjišťuje, že mu senátor nesvěřil úkol náhodně, ale že se stal jeho loutkou v politickém i osobním sporu. Čekají ho nelehká rozhodnutí, mnohá nebezpečí, ale také příjemné chvíle, o kterých si dříve netroufal ani snít. Jeho postava mě neustále překvapovala, vzbuzovala ve mě lítost i zlobu. Až do samého konce jsem netušila, jestli zůstane Jan věrný své práci, nebo zradí Falangu a začne následovat své srdce.

Román Budoucnost se čte jedním dechem, je plný zvratů, napětí a akce. Děj doplňují podrobné (avšak ne zdlouhavé) popisy prostředí. Příběh čtenáře nutí k zamyšlení nad společností, politikou i sebou samým. Glukhovsky při psaní využívá prolínání dvou dějových linií, což mě osobně velmi vyhovuje. Vyprávění v první osobě umožňuje ponoření do příběhu, prožívání osudu a mnohdy rozporuplných myšlenek hlavního hrdiny.

Autorův pečlivě rozpracovaný námět nesmrtelnosti ve mě zanechal mnohé otázky a náměty k přemýšlení. Na základech dnešního světa vybudoval svět nový a vylíčil jej se všemi klady i zápory. Zákonitosti světa a společnosti poodkrývá čtenáři jen postupně, stejně tak i postavu Jana poznáváme v průběhu celé knihy. Právě tohle mě nutilo pokračovat ve čtení pořád dál a věnovat svou pozornost detailům. Myslím si, že kniha může podobně jako mě zaujmout také nadšence sci-fi, fantasy, tak trochu snílky a třeba i nastávající rodiče.

Vydal: Euromedia; 2015
Autor: Dmitry Glukhovsky
Překlad: Rudolf Řežábek